Överföring mellan egna bankkonton - eEkonomi

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

jag har gjort en överföring från vårt EUR-konto till vårt vanliga bankkonto (sek). Varför går det att matcha de 2 transaktionerna. Båda kontona är kopplade till banken. Så jag har ett minusbelopp på mitt eur-konto som jag vill matcha med mitt "plus"-belopp på bankkontot, varför går det inte?
Tack!
Vänligen
Veronica
Foto på Veronica

Veronica

• 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

När överföring gjorts mellan två bankkonton som både är upplagda som konton i programmet, ska händelsen endast matchas en gång. Förslagsvis gör du matchningen mot det vanliga bankkontot, som en Överföring mellan egna bankkonton och i rutan Välj bankkonto väljer du eurokontot.
Foto på Pravis

Pravis

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Per,
Jag är lite trög så jag vill be dig förklara mer exakt hur jag gör detta.
Jag väljer att utgå från mitt affärskonto och därifrån väljer jag matcha och sedan matchar jag mot eurokontot. Är det riktigt?
Vad skriver jag i rutan "Välj bankhändelse"?

Mvh
Anders
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 93,908 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Anders!

När du matchar så väljer du alternativet Överföring mellan egna bankkonton, då markerar du eurokontot.

/Anna
Foto på Pravis

Pravis

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Anna,

Så långt är jag med men jag måste ju också välja en bankhändelse och det är då problem börjar.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 93,908 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vi fortsätter diskussionen i tråden: Matcha kontoöverföring och valutaväxling - eEkonomi
/Anna
Foto på Veronica

Veronica

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Ok, tack men det kommer inte upp ngn händelse jag kan matcha mot när jag väljer eur-kontot. Måste gå att göra, hur ska man annars göra?
Vänligen
Veronica
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Får du upp händelsen på kontoutdraget för bankkontot? I så fall borde du kunna hantera det som jag beskriver ovan.
Foto på Gunhild

Gunhild

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette kassakonto överföring till bankkonto.

Hur bokför jag överföring från kassakonto via box inbetalning till bankkonto
Foto på Gunhild

Gunhild

• 204 poäng 100 badge 2x thumb

Detta är inte samma som min fråga.

Jag har kontanter som jag sätter in via box. Jag har alltså tagit ut från mitt kassakonto och undrar hur jag ska matcha detta så det landar på mitt bankkonto.

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du går in under Kassa- och bankhändelser och väljer ditt bankkonto kan du lägga in att du har fått in pengarna du förde över.
När du klickar på Matcha kan du välja att matcha mot Kassakontot.

Konteringen kommer då bli 1930 debet och 1910 kredit.
Alltså att kassan har minskat och ditt bankkonto har ökat.

/Anna
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Detta problem kvarstår
det finns ingen bankhändelse att plocka upp i drop down listan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Nu fungerade detta när väl överföringen syntes som "ej bokförda händelser" på valutakontot

Tidigare idag så fanns transaktionen bara på bankkontot

Är det olika tider på överföringar på dom olika kontona från banken?
(Redigerad)
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,516 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Pacsac, 

Överföringen till eEkonomi görs på morgonen för alla banker och konton så det ska inte spela någon roll. Alla kontoutdrag från banken kan däremot inte läsas in samtidigt dock så det kan ju vara därför valutakontots överföring kom in lite senare. Men om jag tolkar dig rätt så stämmer det nu iallafall, toppen. 

Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,060 poäng 20k badge 2x thumb
det stämmer så till vida att Bankkontot kommer på förmiddagen och Valutakontot på eftermiddagen. I alla fall  den 13/12
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Det går fortfarande inte att plocka upp kontotransaktionen när man skall bokföra dessa
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Man måste gå in på varje överföring och ändra till "utlandsbetalning" !!??

Och ange beloppet i Euro för att transaktionen skall visas i överföringen
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Det är fortfarande VÄLDIGT krångligt att bokföra överföring från Bankkonto till Valutakonto
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Nyfiken-i-en-strut: Något förlag på hur det kan göras smidigare? 

Jag skulle gärna ha en (ännu) lättare hantering än idag men till och med jag som är väldigt mycket automatisering har lite svårt att se hur man skall praktiskt hantera detta.

Möjligen att man när man väljer att göra en "överföring mellan egna bankkonton" kan klicka i någon kryssruta typ "Överföringen sker mellan olika valutor" och sedan låter systemet användare välja fritt mellan alla icke-bokförda transaktioner på "mot"-kontot. Det vill säga, systemet accepterar att användaren kan råka skjuta sig i foten genom att välja fel transaktion och få helt fel valutavinst/förlust.

Som företag med kunder utomlands skulle jag gilla det men jag undrar om jag samtidigt, om jag inte behövde växla valutor, skulle tycka det var en onödig kryssrutan i gränssnittet?

Eller har du ytterligare idéer?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.