Bokföra inventarier

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej
Jag behöver hjälp med en fråga om inventarier.
Hur bokför man inventarier när en person har fört med sig inventarierna in i bolaget?
Han gick från enskild till AB och tog då med sig inventarier som han köpt privat.
Jag har bokfört värdet (på avskrivningsinventarier) på 1221 (plus), sen motsvarande på 1940 (minus) - vilket förmodligen inte var rätt, då inventarierna fördes in "privat". Vidare avskrivningen på 7832 (plus) och samma summa 1221 (minus).
Övriga inventarier (mindre än 22.000) skrev jag på 5410 (plus) och motkonterade 1940 (minus).
Misstänker att det är därför som beräknat resultat ligger på minus.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Helst omgående idag.
Mvh
Foto på AsaF

AsaF

• 262 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Dan

Dan

• 982 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Det framgår inte vad du menar med "fört" in och "privat"!

Har AB:t betalt likvida medel för inventarierna från bankkonto så har du nog bokat 1940 rätt. Annars inte.

Var avsikten att inventarierna skulle vara apportegendom, dvs som aktiekapital istället för kontanter? Välj ett kto i i grupp 20.

Eller är avsikten att värdet av inventarierna skall vara en skuld till delägaren? Välj ett konto i grupp 23 (långfristig) eller 24 kortfristig.

Vanligtvis bokför man avskrivningarna på ett separat konto i grupp 12, så man tydligt ser vad avskrivningen är.

Förtydliga lite så kan vi hjälpa dig lättare. Annars föreslår jag att du ringer din revisor som kan ha synpunkter.

Dan
Foto på AsaF

AsaF

• 262 poäng 250 badge 2x thumb
Värdet av inventarierna är en skuld till delägaren.
Kan man använda 2893 skulder till närstående personer kortfristig del ? Den enda jag hittar på 24 är 2499 Andra övriga kortfristiga skulder. Kan det stämma då?
Foto på Dan

Dan

• 982 poäng 500 badge 2x thumb
Ja, säkert. Förslagsvis skulle jag tro:
1221(debet) mot 2893 för inventarierna.
7832(debet) mot 1219 för avskrivningarna
5410(debet) mot 2893 för förbrukn.inventarierna

Men det här kommer inte att påverka ditt resultat positivt. Bara ditt saldo på bank, kto 1940. Du har ju kostnadsfört 22 tkr + avskrivningen!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.