Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rino__
MEDLEM

iZettle integration kontantnota - eEkonomi

Hej jag undrar hur man gör om man inte har kassaregister vid betalning med iZettle eller Swish? Utfärdar man en kontantnota då som man sedan kan matcha mot bank- eller izettleintegration? Eller finns det ett bättre sätt?
4 SVAR 4
sivlai
MEDLEM

Om du utfärdar en kontantnota så brukar Izettle skicka ett underlag på betalningarna som du kan matcha mot. De tar ju en liten avgift på varje transaktion som du får räkna av.
Rino__
MEDLEM

Tack Laila, jo avgiften känner jag väl till:-) Jag var bara osäker på hur man bokför själva köptillfället. Det går ju några dagar innan pengarna kommer in. För inte ska det väl in i reskontran? (Bokslutsmetoden)
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Rino!

Har du aktiverat integrationen som finns i mot iZettle i eEkonomi? 

Om du har det så bokförs fordran för din försäljning på konto 1580. När pengarna sedan kommer in på företagskontot så lägger du till detta som en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser och konterar mot 1580. I detta läget rekommenderar vi inte att man skapar en kontantfaktura i eEkonomi eftersom du i den här processen aldrig matchar mot den och den kommer då istället ligga kvar och "skvalpa".

Har du inte aktiverat integrationen till iZettle så är det fritt fram att skapa kontantfakturan och matcha inbetalningen mot denna.

Trevlig helg!

/Moa
Rino__
MEDLEM

Tack, utmärkt det var just det jag ville veta. Jag har inte integrerat ännu men planerar att göra det. Ville bara ha lite koll innan på hur det funkar.