Kreditspärr på kunder - Visma Administration

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Foto på Thomas

Thomas

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 4
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Thomas!

Under flik 2. Fler uppgifter på kunden under Register - Kunder kan du lägga en kreditgräns på kunden. Om du sedan fakturerar denne och gränsen överskrids kommer programmet generera en varning.
Foto på Thomas

Thomas

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Finns det inget sätt att få en varning redan när man gör en order på
kunden? Alternativt en spärr redan där?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Jodå, du får samma varning när du skapar en ny order till kunden.
Foto på thomasb

thomasb

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
Fortsätter på denna tråd...
Vi har önskemål om att det skall finnas ett alternativ t.ex. kryssruta för att kreditspärra en kund. För att gå förbi spärren borde det vara ett lösenord som t.ex. kan lämnas av ekonomiansvarig. Ett önskemål vore också att en kreditspärrad kund skulle vara markerad t.ex. med röd text.
Sättet som beskrivs i inläggen ovan fungerar inte speciellt bra när det är många anställda som registrerar ordrar m.m. på "löpande band". Det är för lätt att klicka
förbi varningsrutan.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, tack för din input i den här tråden. Lösenordshanteringen är ingen dum idé, dock tror jag att det är en mindre grupp användare som skulle använda funktionen. Rödmarkeringen tror jag däremot att fler skulle ha användning för, bra förslag!
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,234 poäng 2k badge 2x thumb
bra förslag, lösenordspärr kunde användas på andra funktioner med, där inte funktionen med begränsningar på användarnivå inte räcker till, som att inte kunna ändra priser men kunna regga order till kund.
Foto på thomasb

thomasb

Absolut. Vore perfekt med ett lösenord för att kunna ändra pris vid reg av order eller faktura
Foto på tj

tj

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb
Jag håller med om att det är ett problem med kunder som inte betalar, och de som bokar in order fortsätter att skicka varor ändå. Önskvärt vore att man kunde kryssa i en ruta någonstans på kunden att den har obetalda fakturor och att inga leveranser ska göras utan att kolla med ekonomiansvarig! När man sedan försöker boka in en ny order så kommer det upp en ruta mitt på skärmen som talar om problemet med obetalda fakturor!
Foto på Tiina

Tiina

• 60 poäng
Snor tråden lite. :)
Vi funderar på om det går att få en varning, när man lägger en ny order eller skapar en ny faktura, om att kunden har förfallna obetalda fakturor. Det vore toppen!
Det är bra med kreditgränsspärren, men den känns lite omodern.

Vänliga hälsningar!
Foto på Christer66

Christer66

• 850 poäng 500 badge 2x thumb
Att inte Visma Administration 2000 har en ruta för "kreditspärr" eller liknande tycker jag är anmärkningsvärt. Jag ser i tråden att "Thomas" redan för 3 år sedan önskade detta. Jag har arbetat i andra system under många år och ALLA program jag arbetat i har haft en möjlighet att kreditspärra en kund så att inte någon kan lägga en order (och då pratar vi många år bakåt). Visma har inte detta idag 2015! Jag förstår om inte alla specifika önskemål kan uppfyllas men ALLA Vismas kunder har ju egna kunder och ALLA (är övertygad) har någon gång haft en kund som inte betalat sina fakturor i tid och en av ekonomiavdelningens första åtgärder förutom att skicka påminnelser etc borde ju vara att stoppa vidare försäljning på denna kund. Jag vet att det finns kreditgräns i systemet men den orsakar bara en VARNING och en säljare kan bara fortsätta registrera ordern. I andra system finns det dessutom automatisk spärr om kunden har förfallna fakturor (om man vill ha det så). Jag hoppas verkligen Visma uppmärksammar ett sådant grundläggande problem snarast och inför åtminstone möjligheten att kunna kreditspärra en kund. Underförstått ska självklart inte vem som helst kunna "spärra upp" kunden utan detta ska vara styrt av behörigheten. / Christer
Foto på Helene Struthers

Hej Christer, tack för din kommentar. 

En enkel markering på kunden för att spärra registrering av offert/order/faktura är med på vår önskelista. Användaren skulle då behöva ha behörighet till kundregistret för att ta bort spärren. Troligtvis är det en tillräcklig lösning för de flesta men det kan säkert finnas fler detaljer att diskutera kring det för att få en bra användarupplevelse. 

I förhållande till andra önskemål har vi inte prioriterat detta på vår lista de senaste versionerna men vi ser att efterfrågan ökar. Vi får lyfta det i diskussionerna till framtida versioner. 
Foto på Christer66

Christer66

Hej Helene! Tack för ditt svar! Skulle dock vilja påpeka att det inte bör räcka med "behörighet till kundregistret". Att sätta och ta bort en kreditspärr ska endast kunna utföras av t.ex. ekonomiavdelningen som har behörighet till bokföring / inbetalningar etc. Oftast har säljare tillgång till kundregistret för att kunna hantera sina kunder men dom ska inte kunna sälja vidare på en kund om ekonomiavdelningen har satt en kreditspärr på kunden. 
Foto på Helene Struthers

Hej igen Christer, tack för din återkoppling. Bra input på vad du skulle förvänta dig av en sådan funktion, det tar jag med mig som underlag till önskemålet. 
Foto på Christer66

Christer66

Hej! Har det skett några framsteg i ovanstående ärende? Detta är just nu vårt högsta önskemål med systemet. Vi är 15 användare och har ca 7.000 kunder och är starkt beroende av att kunna spärra kunder för försäljning. Vi har "tyvärr" börjat titta på andra system då vi saknar denna funktion samt några andra tidigare anmälda önskemål. MVH / Christer
Foto på Helene Struthers

Hej igen Christer, 

Vi har inte arbetat vidare med den här frågan sedan mitt senaste inlägg. Under 2016 har vi fokus på flera efterfrågade förbättringsområden och de prioriteringar vi gjort i år innebär att vi troligtvis inte kommer genomföra det här önskemålet den närmaste tiden. Men vi har med det på agendan på sikt. 
Foto på thomasb

thomasb

Hej!
Håller med dig Christer. Denna funktion borde ha högsta prioritet, eftersom
det är en mycket viktig funktion. Vi har och är i övrigt nöjda med Adm 2000 men vi kommer ändå att byta då det kan bli mycket dyrt för oss att inte kunna spärra kunder. MVH / Thomas
Foto på Leila

Leila

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Kan inte låta bli att kommentera det hela och svaret från Visma. Att inte prioritera en så elementär funktion som kreditspärr på kunder under alla dessa år får mig att undra hur "nära" verkligheten Vismas produktutvecklare egentligen är? Jag arbetar på en redovisningsbyrå där många av våra kunder använder Visma 1000 och 2000 och har samma problem med kreditspärr. Det här måste längre upp på "agendan" .
Skilj på kreditgräns och kreditspärr och förstå problemet detta orsakar hos era kunder. 
Foto på Christer66

Christer66

För mig är det ofattbart att inte denna fråga prioriteras högre. Vi söker nu andra system och det är mycket beroende på den långsamma utvecklingstakten och som jag ser det i många fall felaktiga prioriteringar. Trots ett forum upplever jag det som att användarnas önskemål inte lyssnas på i den grad vi önskar (eller att tillräcklig resurs helt enkelt saknas?). Jag kan förstå om det är ett förslag på utveckling av produkten som är väldigt specifik för just en typ av bransch men vi har önskat flera generella förändringar under åren som borde vara bra för alla typer av bolag men INGET av dessa förslag finns på Vismas lista över planerade åtgärder framöver. MVH / Christer
Foto på thomasb

thomasb

I över fyra år har detta med kreditspärr diskuterats på detta forum utan att någon på Visma inser det viktiga i denna frågan!!!
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej på er!

Det glädjer mig att ni engagerar er här i forumet så att vi kan ha en öppen dialog om problemet! Jag förstår att ni anser att det borde vara högprioriterat och vår ambition på sikt är absolut att vi ska kunna lösa det i programmet. Som Helene skriver ovan så prioriterar vi just nu att lägga tiden på sådant som vi vet behöver göras för att säkra framtiden och framtida önskemål i Administration.

Vi får oerhört mycket önskemål via forumet, vilket vi självklart är jätteglada för. Däremot är det ett stort jobb att prioritera vilka önskemål som ska införas och det är förståeligt att det kan medföra frustration. Jag kan ärligt säga att jag själv också kan känna detta då både jag och övriga teamet självklart helst hade velat införa alla större önskemål, men ibland räcker det inte med viljan. Jag vill dock försäkra er att vi jobbar precis så hårt som vi bara kan för att ge er användare ett så bra program som bara möjligt. Den större delen av mitt arbete är att vara en representant för er som användare och ta hand om önskemålen för att se till att de inte hamnar mellan stolarna på något sätt. Jag, och även resten av teamet, kontaktar även kunder i flera fall för att få ta del av de tankar och idéer som ni har, men som kanske inte alltid kommer fram i forum eller andra kontakter med oss. Vi får in väldigt mycket konkreta önskemål och även förslag på lösningar, vilket ger oss många olika infallsvinklar. Det är en stor fördel med mitt jobb då jag i direktkontakter får ta del av er användares kreativitet och det ger verkligen både inspiration och motivation! Förutom er användares input så har vi även internt i företaget personer som har egna företag vid sidan av och även dessa använder vi för att bolla idéer för att inte riskera att helt enkelt bli hemmablinda.

Det som kan uppfattas som en liten ändring i programmet kan i själva verket innebära en stor insats i programmet, eller så behöver vi på heltid fokusera på en större funktion som vi ser kommer innebära förbättringar för den stora massan. Idag och en tid framöver är det just större funktioner som vi arbetar med som vi ser kommer förbättra för en stor andel av våra kunder. Därför måste jag vara öppen mot er och säga att det inte kommer i den närmaste framtiden, men att vi tar ert behov på största allvar.

Jag hoppas att ovan ger svar på era frågor, annars får ni gärna återkomma i tråden!
Foto på thomasb

thomasb

Vad kan vara en "större funktion" i ett administrativt system än att undvika onödiga kundförluster???
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej thomasb,

Undvika kundförluster är absolut centralt i alla företag, där håller jag helt med dig. Det är dock inte alla företag som har behov av just denna funktion. När vi sett över den stora mängd önskemål som vi får till oss så har vi sett att det är andra områden som kräver en högre prioritering. 
Foto på maria

maria

• 266 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, sista inlägget på denna tråd är daterat för 1 år sedan. Nu när den nya databasen släppts, finns resurser att titta på detta oerhört viktiga önskemål? Tack! Maria
Foto på Helene Struthers

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, 

Precis som Maria skriver har SQL-versionen släppts och utvärderingen av önskemål och förbättringar är i stort fokus. Vår plan för året är att dels hitta områden som genererar mycket frågor och osäkerhet i programmet, där valda förbättringsinsatser kan göra stora nytta för många. Men framförallt ska vi fokusera på det önskemål som engarerar absolut flest kunder: Sök och filtrering. 

Så vi jobbar på med förbättringar men prioriterar precis som tidigare utifrån ett helhetsperspektiv. Kreditspärren finns med som ett superbra önskemål men jag kan dessvärre inte ge några garantier på att vi planerar in det under året. Om vi närmar oss en lösning kommer vi såklart meddela det, men tillsvidare är det inte planerat.
Foto på Robinbr

Robinbr

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
8 månader har gått sedan sista svaret. Här är en till som desperat behöver kreditspärr på icke betalande kunder.

/Robin
Foto på NT LAS

NT LAS

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Vi lägger kundnamnet under kortnamn och tar bort namnet i namnlistan, då är det inte sökbart när man ska göra order eller faktura. Får de tillbaks kreditvärdigheten är det bara kopiera tillbaka namnet igen. har hjälpt oss då vi är flera som arbetar i systemet med olika intervaller.