Företagsnamn istället för fakturanummer i redovisningsöversikten - eEkonomi

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag snabbt vill titta på en speciell faktura från en leverantör eller till en kund i beskrivningen i redovisningsöversikten tycker jag att det är väldigt oöverskådligt med bara nummer.

För mig vore det mycket enklare om det stod namnet på fakturan eller kunden, kanske början på numret.
Ett nummer säger mig ingenting, men med namnet så vet jag direkt.

För mig som har Swedbank är dessutom fakturanumret helt irrelevant, så jag knapprar bara dit nån siffra för att komma vidare istället för att lägga energi på det.
Tycker att programmet borde veta om man har bankkoppling eller inte, det blir så mycket onödigt jobb för oss som inte har det.
Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,850 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Jag är inte riktigt med på vad det är du saknar. I redovisningsöversikten visas både först företagsnamn och sedan fakturanummer i kolumnen beskrivning.

Storstads Blommor, Karl Svensson, Sparlivs med flera är kunder i denna bild.
Foto på Ellinor

Ellinor

Så ser det inte ut hos mig där står det bara ex:
Betalning av leverantörsfaktura 36
Betalning av kundfaktura 258

Gjorde en skärmdump som dig, png, men jag kan i allafall inte se någon bild, hör av dig om du vill ha mer noggrann beskrivning

Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Då är jag med på noterna!

De rader jag hade i min bild är verifikationer som skapas när fakturan skapas om man bokför enligt faktureringsmetoden. Då visas kundens/leverantörens namn på raden.

De verifikationsrader du har på din bild är exempel på betalningar av fakturor. Dessa rader visar inte kundens/leverantörens namn i listläget. Där visas mycket riktigt endast fakturanumret. Jag tar därför dina synpunkter vidare till vår utvecklingsavdelning. Tack för förtydligandet!
Foto på Ellinor

Ellinor

Jag ser fram emot resultatet
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Ursäkta att det dröjt med svaret. Ditt förslag låter jättebra då det gör det enklare att söka på betalningarna för just en leverantör/kund. Nackdelen blir att textraden blir lång men få se över vilken information man önskar läsa. Förslag är kanske att det enbart står: "Betalning från Sparlivs, 1015" dvs lite mer samma struktur som raden då man skapar fakturan. Jag tar med mig detta men kan inte säga när det kommer en förändring.
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Nu återkommer jag för att meddela att den 29 juni så inför vi ditt önskemål om att kunna söka på företagsnamn direkt i redovisningsöversikten. När en faktura skapas eller när du gör en betalning så läggs alltid namnet på kunden eller leverantören in i verifikationstexten. Jag hoppas att detta kommer att underlätta arbetet för dig och vill du läsa mer om versionen som vi arbeta mer så finns mer information här.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,478 poäng 20k badge 2x thumb
Kan man också se verifikationsnummer? Bra att veta om man måste finna igen en faktura i verifikaten för att hämta uppgifter

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.