Extra Skatt i Lön 300/600

• 3
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har en anställd som vill att vi drar 500 kr extra i skatt varje månad, kan jag lägga in detta så det görs med automatik i systemet
Foto på Anette kallvant

Anette kallvant

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 3
  • 2
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Anette,
Skriv "2201 extra skatt" på fliken 3 i anställningsregistret under månadslön (eller nästa lediga rad).
Här kan du lägga in 500 kr. Många tor att det är fel när det står 500 kr och inte - 500 kr men det är helt i sin ordning.

MVH

Kenneth
(Redigerad)
Foto på Lena

Lena

• 2,288 poäng 2k badge 2x thumb
Detta är mycket förvirrande när man kollar på lönespecen. När man normalt använder en avdragslöneart, så registrerar du beloppet, när du trycker enter så blir beloppet automatiskt negativt. Dock inte löneart 2201 Extra skatt. När den anställde får specen, så blir det protest. Du har gjort fel..... Jag ville att du skulle dra extra skatt. Behöver nog tänkas om angående detta, så att beloppet presenteras med ett negativt tecken. .
Foto på Ewa

Ewa

• 234 poäng 100 badge 2x thumb
Håller med fullständigt. Jag har precis konverterat till Lön 600 och blev jätte förvirrad över denna miss. Ett avdrag ska stå som ett negativt tal lika väl som ett tillägg står som ett possitivt tal. Gör om och gör rätt Visma, och det ombedelbart. 
Foto på Philip Hjelmberg

Philip Hjelmberg, Fd Moderator

• 3,900 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Lena,

Man får tänka i banorna att ska man öka skatten så blir det positivt tecken på lönearten för skatt. Skulle man där emot dra av så att skattebeloppet minskar, då blir det negativt. Skatten är en separat del i lönehanteringen där men delger programmet om den ska öka eller minska. 

Med vänliga hälsningar
Philip