Jag har fakturerat ett avtal, men när jag skall skriva ut journalen får jag ett felmeddelande. - Förening/Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
16219 Fel Angivet konto ( 1511 ) för Kundfordringar saknas i kontoplanen 16219 Varning Pga fel i konteringen balanserar ej omslutningen kredit =  200,00, debet =  0,00. Hur kan jag ändra till konto 1510? 1511 är ett äldre konto som är borta.
Foto på Kenneth

Kenneth

  • 272 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 22,420 poäng 20k badge 2x thumb
Det kan bero på lite olika saker....

Du får kolla på följande ställen:

ARKIV / Företagsinställningar/kontonummer
 - Har du konto 1510 upplagd i KUNDFORDRAN?

Jag har för mig där kan ligga konstigheter på fler ställen. men jag återkommer med fler tips om detta inte löser problemet.

//Davor P
Foto på Kenneth

Kenneth

  • 272 poäng 250 badge 2x thumb
Ja där ligger konto 1510. så det måste finnas på fler ställen. 
Du skall få lite bakgrund som kanske kan vara till hjälp.
Min tanke var att skilja på Kundfordringar och Medlemsfodringar.
Så för några år sedan öppnade jag konto 1511 för medlemsfodringar.
Men det gav fler problem än fördelar, så inför 2018 har jag tagit bort 1511.
Trotts det så ligger det en referens på något ställe som jag inte kan hitta.
Kan det vara så att jag behöver lägga till 1511 för att komma ur problemet?
Hoppas att det inte är så.
Foto på LW

LW

  • 20,694 poäng 20k badge 2x thumb

Då kan felet ligga i avtalsmallen i och med att man kan peka mot annat konto där. Gå igenom alla avtal och byt konto till 1510 på dem. På fakturorna du skapat redan, måste du gå in på varje faktura och manuellt byta konto. Sedan kan du skriva ut journalen. Kolla då också på fakturorna om något inte stämmer då det inte verkar balansera...

//L

Foto på Kenneth

Kenneth

  • 272 poäng 250 badge 2x thumb
Ok, men detta känns lite surt.
De dubbla kontona har gett mig problem.
Jag var därför mycket noga med att ta bort konto1511 innan jag förde över balans från föregående år.
Jag har också makulerat alla gamla avtal och avtalsmallar innan jag skapade ett nytt avtal från en mall för 2018.
Lik förbannat kommer kontot 1511 med över till 2018.
Var detta kan ändras är för mig ett mysterium.
Samtidigt när jag går in för att rätta till problemet på varje faktura (600 st) så ligger det fler konton som inte finns i kontoplanen.
Vilket betyder att det inte går att ändra bara ett konto som blivit fel.
Var kan jag ändra detta på ett ställe?
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 22,420 poäng 20k badge 2x thumb
Jag tror inte du kan göra så mycket i år är jag rädd.

När man lägger upp ett nytt bokföringsår kan man göra en konvertering mellan konton så att ingående saldo flyttas till det nya kontot.
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

  • 5,398 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kenneth!

Om du får fel konton så är det någonstans som det inte är ändrat konto när du skapade avtalen. Det är flera ställen i programmet som du behöver gå igenom och kontrollera  så att det är rätt konton angivet, du kan följa anvisningen för när du byter kontoplan. Du hittar denna här

Dessa fakturor som är skapade kan du massuppdatera genom att gå på Försäljning - Fakturor, markera de fakturor som är felaktiga. Du kan använda markeringshjälpen genom att trycka på knappen Markering - Markeringshjälp uppe till höger, och sen ange tex fakturanummer 10001..10020 om det är fakturor från 10001 till 10020 som är felaktiga. När fakturorna är markerade så trycker du på knappen Massuppdatera och kan då låsa upp tex Kundfordran och ange konto 1510 istället för 1511. 


//Linnea