Underlätta för kund med kundspecifikt artikelnummer på order och faktura - Administration

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vill kunna lägga med kundens artikelnummer på följesedel och faktura. Önskar programmet utvecklat så att detta möjliggjordes förslagsvis i samma dokument som du lägger en unik kundprislista. Krav från flera av våra stora kunder.
Foto på Maria

Maria

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 3
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Maria,

Tack för synpunkten. Vad jag kan se har vi inte haft någon direkt efterfrågan på detta så det är inget vi har med i planerna just nu. Om fler har behov av detta gilla då gärna förslaget med +1 knappen. Tillsvidare bevakar vi intresset här i tråden.
Foto på GL

GL

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Vi har precis samma önskemål som ovan. Det är ett krav från en del av våra kunder, att deras artikelnummer står på följesedel och faktura. Det blir nu ett "tungt" manuellt arbete som inte är försvarbart.
Foto på Monica

Monica

• 2,208 poäng 2k badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Ange kundens artikelnummer på order/faktura.

Om kunden kräver att få med sitt artikelnummer på följesedel/faktura så måste jag lägga in det som en textrad varje gång jag gör en order till den kunden. Jag vill förenkla detta och få med det automatiskt. Det borde kunna lösas genom att lägga in artikelnumret i kunden prislista. Kan ni titta på detta till nästa version?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop din tråd med denna nu, på så sätt får vi det samlat på ett ställe.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig!

/Annie
Foto på Helene Struthers

Hej Monica,

Tack för att du bidrar i diskussionen. Jag kan inte ge några garantier på vad som kommer med i nästa version men jag kan meddela att det här är något vi tittar på. Jag återkommer när jag vet mer om hur tidplanen ser ut.
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej Maria, Monica och GL!

Glada nyheter :)

I version 2014.0, som kommer nu innan sommaren, har ni möjlighet att ange kundens egna artikelnummer på order och kundfakturor. Kundens artikelnummer kan anges manuellt på dokumentet eller på nya fliken Artikeluppgifter på kunden.

Så här ser det ut på kunden:

I företagsinställningarna - Försäljning - Dokumentinställningar kommer det finnas ett val för "Visa kolumn för Kundens artikelnummer".

För att uppgifterna ska synas på era utskrifter behöver ni anpassa utskriftsmallarna något, tex kundfaktura- eller följesedelmallen. Vi kommer ta fram en liten instruktion för hur ni anpassar era egna mallar lagom till versionen finns tillgänglig för nedladdning.

www.vismaspcs.se/adminnyheter kan ni läsa om alla nyheter i versionen.
Foto på KiRanz

KiRanz

• 422 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Perfekt!
Kommer vi kunna lägga upp kundspecifika priser också på dessa artiklar?
Eller kommer vi fortfarande vara tvungna att ha en separat prislista per kund, trots att det bara är ett fåtal artiklar som skiljer sig från den generella prislistan?
Foto på Helene Struthers

Hej, syftet med fliken Artikeluppgifter är i det här läget att kunna anpassa kundens artikelnummer. Kundspecifika priser hanterar du med prislistor precis som tidigare.
Foto på Helene Struthers

Hej igen,

Version 2014.0 finns nu tillgänglig för nedladdning :)

I hjälpen finns instruktioner för hur ni anpassar mallarna för att visa kundens artikelnummer:
http://www.vismaspcs.se/visma-support...
Foto på Monica

Monica

Hur gör jag ändring i mallarna om jag vill skriva ut både vårt och kundens artikelnummer?
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Då låter du den ruta som redan hämtar upp ert artikelnummer vara, sedan får du istället lägga till dels en ny textruta där du i funktion lägger in formeln %KundArtNr så kommer kundens artikelnummer att hämtas in här. Sedan behöver du även skapa en textruta med passande ledtext för att kunden ska veta vad det är. Om du känner dig osäker på hur du ska göra är du välkommen att ringa vår support på 0470-70 62 00.
Foto på Monica

Monica

Men varför inte lägga in även artikelnumret i den kundspecifika prislistan istället? Hade ju varit mycket enklare att administrera, att ha allt på ett ställe.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,518 poäng 3k badge 2x thumb

Håller med. Kundens artikelnummer behöver vara med på artikelregistret och sök/sorterbart som benämning vid reg av offert, order, faktura, beställning etc.

För att stöka till det kan flera kunder ha samma artikel med olika artikelnummer ;) antar att det är en del av problemet som det ser ut idag, men att få ett fält för kundens artikelnummer på artikeln skulle underlätta en bit ;)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.