Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Journaler, Hur och var samlar och spara ni dom

Hur organiserar ni alla journaler?  I verifikations pärm eller för sig?

12 SVAR 12
Kafo__
NY MEDLEM

Sparar som PDF-filer i datorn (molnet).

Viktigt där att molnet inte är dropbox eller något annat då dom tjänsterna inte ligger i Sverige....
Fd medlem
Inte tillämpbar

det gäller bara personuppgifter och det står väl inte sådana på journalerna?

Gäller räkenskapsmaterial och var man får förvara sånt. Krävs tillstånd av Skatteverket och vad jag vet så är journaler just räkenskapsmaterial....

Utskrivna journaler som är verifikationer sätt i nummerordning i pärm. Har man olika verifikationsserier så blir det olika pärmar..... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag sparar ner alla i pdf. Sen om jag skulle behöva kan man öppna upp dem och skriva ut dem dubbelsidiga, sparar på papper då. 

S G___
MEDLEM

I verifikationspärm, datumflikar
Kafo__
NY MEDLEM

Sparar journalerna i Onedrive, men de sparas också lokalt. Betraktar molntjänsten som säkerhetskopiering, och det gör att jag kan jobba från olika datorer. Skickar också mina säkerhetskopierade filer dit. Ska man verkligen måsta fråga Skatteverket om lov? Var kan man hitta info?

Har du den även lokalt så bör det vara ok utan tillstånd. Finns blankett annars hos Skatteverket men det behövs nog inte i ditt fall tror jag. 
Khedron Wilk
CHAMPION

Nu är jag lite papegoja men bara för att förstärka vad som redan är sagt:

Som AccountantformHell_singland påpekat så får inte bokföringsmaterial, oavsett papper eller digital finnas utomlands utan särskilt tillstånd av Skatteverket. Eller rättare sagt, det måste alltid finnas åtkomligt inom landets gränser. Därför blir räcker det inte med att bara ha originalet på Dropbox, OneDrive eller annan motsvarande lagringstjänst - om de inte kan garantera att lagring sker in Sverige. Det digitala måste finnas på en dator/hårddisk i Sverige.

Vilket påminner mig om att eEkonomi körs i Microsofts moln Azure men det är en annan diskussion.

Och där har man löst det genom att ha backup i Sverige... som då tydligen är ok. Det är lite lustigt idag med alla dessa molnlösningar. Jag brukar roa mig med att fråga dom var dom har sina servrar och det är inte alltid jag får svar. Det finns ju något som heter 24seven, deras svar var en ansökningsblankett till Skatteverket, dom finns nämligen i Norge. Undrar stillsamt där om alla kunder får den eller om det bara är dom som frågar. Bokio, som då  är gratis (hur många känner till något som är gratis och samtidigt bra), dom svarar inte på den frågan vilket gör mig skeptisk. Min riktiga käpphäst är ju Kivra, var dom har sina servrar vet jag inte men följer dom reglerna så kan dom finnas någonstans inom EU/EES vilket då även innebär Rumänien och Bulgarien. Men vi hoppas väl inte på det..... 
Men visst är det spännande med PDF-fakturor som man skall ha koll på men ingen har någon lösning, backupar som skall förvaras säkert men var och av vem... nog är det väl så att digitaliseringen ibland går fortare än riskanalysen och controllern bestämmer mer än datateknikern och juristen.... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi sparar allt i pärmar, men allt eftersom omsättningen ökar blir det allt mer papper och allt mindre plats, så funderar på om vi inte ska försöka ta steget till mer digital bokföring...