Justera lön januari för sjukdom december?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Precis när man börjar tycka att den egna bokföringen rullar på så inser man återigen att man har mycket kvar att lära... :-) 

I vårt lilla företag arbetar vi med fast månadslön som justeras för eventuell frånvaro etc månaden efter. Det vill säga, sjukdom i januari tas upp på februarilönen och så vidare.

En av oss är halvtidsjuskriven så vi har varje månad gjort avdrag motsvarande föregående månads sjukersättning från Försäkringskassan. (Problemfritt när man vant sig vid hur sjukersättning räknas ut.)

Men hur blir det nu vid årskiftet?
För att krydda situationen så har den anställde varit tillfälligt sjukskriven mer än 50% under just december. För en lekman så känns det spontant som det blir fel om detta justeras först i januari? Dels tänker jag på om det skall göras eventuella bokningar i bokföringen mellan de två räkenskapsåren men även på att det blir rätt för den anställde avseende kontrolluppgift.

Eller är detta som på något sätt är allmänt vedertaget att man bara låter det rulla på så att om det är likadant varje år så gör det inget över tid? Hur skall jag tänka? :-) (Bör vi hantera lönerna på annat sätt för den delen?)


En liten fördel: det är bara ägare som är anställda så vi har valt att inte arbete med semesterlöner. Det är bara den "vanliga" månadslönen och ett fåtal förmåner vi behöver tänka på.



Jag hoppas jag är tillräckligt tydlig i min frågeställning ovan, är lite osäker på hur jag uttrycker mig bäst. Tack på förhand!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Khedron Wilk,

Jag skulle vilja påstå att det är ett vedertaget sätt att arbeta på :) När det gäller kontrolluppgifterna som du lämnar in för hela 2018 nu i januari så ska alla uppgifter som legat som grund för lönerna som är utbetalda under 2018 finnas med. Du behöver alltså inte manuellt räkna om för att få med de avvikelser som du inte registrerar förrän på januarilönen, utan det tas upp på senare arbetsgivardeklaration och fortsätter löpa på.

När det gäller AGI som du ska lämna in för löner utbetalda i januari 2019 och framåt så finns det en del information som du bör ta del av om du inte redan gjort det. Vi har samlat det du behöver veta om AGI på vår hemsida i avsnittet AGI - vad är det?»

Återkom gärna om du har några ytterligare tankar eller funderingar!

Hoppas att du får en fin dag!
/Joanna
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Tack!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.