Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus12
MEDLEM

Justering av inbetald kundfaktura - eEkonomi

Hej, mitt bokföringsproblem är följande:

jag har skickat en kundfaktura och fått (del)betalt för denna. Enligt överenskommelse så drogs  en viss summa av direkt som "motbetalning" för en annan tjänst och för detta har jag fått en ny faktura.
Detta blir ju dock aldrig bokfört på bankkontot utan där syns endast den nya summan. Balansen på bankkontot kommer (väl?) då att skilja sig från bokföringen i eEkonomi.

Alltså:
Kundfaktura på 10000 kr. Leverantörsfaktura på 1000 kr som "krediteras" (dras) direkt. Inbetalt på kontot 9000 kr.

Hur bokför jag detta i programmet?

Tacksam för hjälp!

/Magnus
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Magnus,
När du matchar inbetalningen kan du göra det både mot kundfakturan, då du anger att 9000 betalats, och leverantörsfakturan som då tar hand om mellanskillnaden.

Lycka till!
Magnus12
MEDLEM

Hej och tack för svar! Får ändå inte riktigt till det:

matchar de två fakturorna mot bankhändelsen. Den första som "Inbetalning från kundfaktura" och den andra som "Betalning av leverantörsfaktura". Så långt rätt? Sedan behöver jag, enligt programmet, stämma av differensen på 1000 kr ("komplettera med ny händelse). Om jag då skapar en "Ny bokföringshändelse" (vilket jag antar att jag måste göra) så vet jag inte vilket alternativ jag ska använda. Inbetalning? Övrig insättning?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Efter den första posten,10000 in på kundfakturan ska det vara eftersom den ska bli fullt betald, har du en diff på 1000 kr. Här skapar du en ny bokföringshändelse och väljer Betalning av leverantörsfaktura. Sen ska det inte vara något kvar. Beklagar att jag skrev 9000 i mitt första svar, det är där felet ligger 😉 

/Annica
Magnus12
MEDLEM

Strålande, nu fungerar det. Tack!