Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

K4-blankett i Visma eEkonomi deklaration för aktiebolag

Jag håller på med min första deklaration för mitt aktiebolag. Var lägger jag in de uppgifter som ska ingå på blankett K4 – Försäljning av värdepapper (aktier, obligationer m.m.) när jag använder Visma eEkonomi för deklaration i aktiebolag? Ska blanketten bifogas separat eller går det att lägga in siffrorna direkt i eEkonomi?

3 SVAR 3

Hmm. Ett aktiebolag lämnar ingen K4-bilaga. Man bokför hela tiden detta i programmet och har koll via bilagor.
Och tänk då på att förluster på noterade aktier bara får kvittas mot vinster på noterade aktier. Har du bara förluster ett år så hamnar dom i "aktiefållan" tills den dag du har vinster. Samma sak med förluster på försäljning av fastigheter som ej varit verksamhetslokaler. Vinst beskattas dock direkt. Och vinster/förluster på onoterade aktier är inte skattepliktiga/avdragsgilla. Lycka till!
Anonym_2018
UTFORSKARE

Om ett AB gör en förlust på kapitalplaceringar som då hamnar i fållan. Vilken bilaga krävs då att bifoga med INK2:an?

Ingen bilaga där heller. Och tyvärr ingen bilaga i bokslutsprogrammet heller. Man får helt enkelt hålla reda på det själv. Men det finns en bilaga i Visma skatt som heter "Kapitalplaceringsaktier m.m." där man kan hålla reda på fållan. Synd att den inte finns i bokslutsprogrammet där den skulle göra mycket större nytta.. Man gör ju i princip deklarationen i bokslutet, deklarationen är ju bara ett sätt att redovisa det hela...