Kalenderdagsavdrag eller dagsavdrag vid föräldraledighet? -Visma Lön 300/600

• 2
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • (Redigerad)
Hej!En anställd ska vara föräldrarledig 2 dagar i veckan, varje tisdag och varje fredag.Jag har läst att man ska använda kalenderdagsavdrag ifall man är ledig mer än 5 dagar sammanhängande. Det kommer ju inte den här personen att vara. Måste jag alltså lägga in dagsavdrag för varje dag som han är borta (blir väldigt många rader i lönespecen). För ex mars kommer han vara borta 9 dagar, då lägger jag in dagsavdrag per de datumen som han är borta? Vi har inget kollektivavtal och inget speciellt är avtalat. Det är ju en ganska stor skillnad pengamässigt på kalenderdagsavdragen och dagsavdragen, därför jag blir lite frågande? Kalenderdagsavdragen lönar sig alltså egentligen? Tacksam för hjälp så att jag inte reggar föräldrarledigheten fel.! :)
Foto på Hedvig

Hedvig

• 986 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 2
  • 1
Foto på Mikael Magnusson

Mikael Magnusson

• 846 poäng 500 badge 2x thumb
Det ska vara dagsavdrag. Kalenderavdrag använder du som du skriver när man är ledig mer än 5 dagar, dvs över helger. kalenderdagsavdraget är lägre för att det innefattar även helger.

I det stora hela skiljer det ingenting. Dvs dagsavdrag mån-fre är ungefär samma som kalenderavdrag mån-sön.

Du får inte använda kalenderavdrag för enstaka dagar då du ger rabatt till den anställde och företaget får betala för mycket i lön för den föräldraledige.
Foto på Hedvig

Hedvig

• 976 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Okej tack snälla för hjälpen, kanske är en dum följdfråga men varför skulle man ta ut föräldraledigt på helgen, om man inte jobbar helg vs? Säg att en person ska vara föräldrarledig i sammanhängande 2 veckor, blir det kalenderdagsavdrag då eller är det fortfarande dagsavdrag för att man räknar mån-fre och sedan mån-fre igen?

Tack!!
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Hedvig,

Om du registrerar föräldraledighet för 2 hela veckor (t ex 6/3 - 19/3 ) då registrerar programmet avdrag för 14 kalenderdag.

Precis som Mikael skrivit ovan används dagsavdrag när man är föräldraledig enstaka dagar (mindre än 5) och kalenderdagar när man är föräldraledig (mer än 5) dagar.
Använder du snabbvalet - Övrig frånvaro så väljer programmet med automatik rätt löneart åt dig efter hur många dagar du lagt in.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på SCB

SCB

• 2,242 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, gammal tråd men aktuellt ämne. När jag väljer övrig frånvaro så väljer programmet automatiskt rätt men när man importerar från Visma Tid så blir det dagsavdrag även på frånvaro längre än 5 dagar!
Tacksam för återkoppling på detta.
Foto på Lina

Lina

• 476 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Om man har en anställd som varit föräldraledig i 12 dgr tex. 2 aug till 12 aug. ska man då lägga in kalender- eller dagsavdrag? Här blir det ju inte samma beloppsavdrag för de olika valen, den anställda "tjänar" på att få dagsavdrag för 7 arbetsdagar istället för kalenderavdrag i 12 dgr... Vilket är rätt?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,136 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lina,

I ditt fall är det så att det ska läggas in som ett kalenderdagsavdrag då det är mer än 5 dagars sammanhängande frånvaro.
Sen hur ni väljer att göra är upp till ert och det avtal ni följer men om du använder snabbvalet övrig frånvaro kommer programmet att välja kalenderdagsavdrag.

Hur det fungerar med föräldraledighet och annan frånvaro kan du läsa mer om i vår Löneskola. Den är tillgänglig för alla bara man registrerar sig med sin mejl.

Ha en fin dag!

/Cecilia
Foto på Linda H

Linda H

• 1,512 poäng 1k badge 2x thumb
Löneskolan är en bra idé om man håller den uppdaterad. Jag fick ett mail i går om er löneskola och laddade ner dem och började titta. Känns inte trovärdigt när ni har belopp kostförmån som gällde 2016. Vad mer är inte uppdaterat? 
Foto på Maria

Maria

• 506 poäng 500 badge 2x thumb
Nej det känns inte så uppdaterat, då undrar man ju om resten stämmer.
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,136 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Linda H och Maria,

Artiklarna för Löneskolan är skrivna för ett tag sedan och vi har koll på detta. De är på gång att uppdateras och nya kommer läggas ut allt eftersom.
Däremot gällande denna tråd med dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag så stämmer dem precis.

Det som kan misstämma i dem är belopp som tas upp och som då är tagna från det året de skrevs.

Håll gärna koll på vår hemsida så ser ni när de nya kommer.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Maria

Maria

• 506 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! att det inte har blivit uppdaterat på 2 år!!! känns inte som ni har koll. Skriv gärna ut datum på  varje underlag när ni uppdaterat så man lätt ser att det aktuellt..