Kan ej öppna pdf - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: -

Jag kan ej öppna pdf på faktura eller andra utskrifter i eekonomi. Detta rader för ca 15 dagar sedan då det har fungerat på ett av 10 försök. Jag får inget felmeddelande.Jag har provat på två olika Windows datorer med tre olika webläsare och Android telefon utan att lyckas. Det är inte problem med Pop upp funktionen då den är avstängd. Dock lyckades jag öppna pdf från Android när jag stängde av wifi och gick direkt via 4g i telefonen.Vad beror detta på?Mvh Fredrik
Foto på suun

suun

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
  • Frustread

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Märkligt.. 

Om du försöker ta en utskrift under Bokföring - Utskrifter, klickar du på knappen Visa eller väljer du Skapa PDF eller Spara CSV-fil? Är det någon särskild utskrift som strular eller är det samtliga?

Om du försöker ta en utskrift av en faktura under Försäljning - Kundfakturor, klickar du på fakturan och väljer Skicka eller skriv ut - Skriv ut som PDF?

Står programmet bara och laddar, eller får du inget svar alls när du klickar på knappen?

Dom ligger inte i nedladdade filer i din webbläsare eller i datorn?

Har du en PDF-läsare installerad på din dator? Har du testat att uppdatera denna?

Har du testat att rensa cache i webbläsaren? Blir det någon skillnad? 

Återkom gärna så kikar vi vidare. 

Ha det fint!

Moa
Foto på suun

suun

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Hej och tack för ditt svar, ja jag har testa allt. Jag får för det mesta inget meddelande alls men ibland får jag ett time out meddelande, typ vart 30:e försök. den sista fakturan jag kunde skriva ut var den 25/11 -17.Jag har uppgraderat firmwaren i min router idag utan att det löste problemet. MVH Fredrik
Foto på suun

suun

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen! CSV filer går utmärkt att skriva ut, men PDF går ej.  MVH Fredrik
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Precis som du beskriver så är det just nu ett problem med att skriva ut PDF:er. Vi har full prioritet från vår sida att lösa detta så snart som möjligt. 

Vi uppdaterar mer i tråden under morgondagen. 


Ha en fortsatt bra dag!

/Nellie 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Vi upplever fortfarande en del problem med att öppna eller skriva ut PDF från Visma eEkonomi. Vi uppdaterar här igen så fort vi har mer information :) 

/Nellie 
Foto på suun

suun

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för ditt svar, det går fortfarande inte att öppna PDF. Hoppas det löser sig. MVH Fredrik
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Fredrik. Fungerar ditt nu? Jag har tragglat detta nu i två veckor med supporten och dom hänvisar bara till denna tråd... 
Foto på suun

suun

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Hej och tack för ditt intresse, tyvärr har jag fortfarande samma problem med mina pdf fakturor.
Dock kan jag mejla dem till mig själv och skriva ut dem den vägen. Otroligt omständligt och tar lång tid. Men det går.

Hoppas det löser sig snart.
Mvh Fredrik
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
A tack för tipset!!!!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Vi kommer att ta kontakt med er, Fredrik och Miadreamer, via telefon för att kunna säkerställa och felsöka i vad det är som går fel hos er när det gäller utskrifterna som fortfarande inte fungerar :)

/Lovisa 
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Låter toppen!!!
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, det fungerar fortfarande inte och nu börjar det bli bråttom för er att få detta att fungera, det är bosklutstider!
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Ni måste ju uppdatera denna tråd vad händer i ärendet???
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Jag kan heller inte få ut en utskrift under utskrifter = att jag inte får en balansrapport ens. 
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Supporten vet ingenting i detta ärende och hänvisar till denna tråd som INTE uppdateras
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att det dragit ut på tiden innan vi gett en statusuppdatering här i tråden gällande detta problem.

Vi jobbar på att lösa problemet men vi har inte en fullständig lösning på plats ännu. Vi återkommer självklart här i tråden när vi har mer information.

/Lovisa
Foto på Roger

Roger

  • 60 poäng
Jag ser  att Ni jobbar på problemet men Ni måste nog uppdatera statusen!?
MVH Roger
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, har sett att ni ringt flera gånger men, inte haft möjlighet att svara. Idag är jag på kontoret hela dagen. Upptäckt en sak där problemet kan ligga men, har ingen aning hur det kan bli så?! /Maria :o)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Du får gärna ringa in till oss när du har tid och möjlighet att sitta vid din dator så tar vi det därifrån :) Du når oss på telefonnummer 0470 - 70 62 00. 

Ha en fin onsdag!

/Lovisa
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Och vet inte hur jag ska lösa det.... 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Jag vill ge en uppdatering till er som följer denna forumtråd. 

Vi har hittat vad det är som orsakar problemet med att skriva ut PDF:er från Visma eEkonomi. Arbetar du i Visma eEkonomi via mobilt/trådlöst nätverk så kan du uppleva problem med att skriva ut PDF:er, det skapas alltså ingen PDF alls när du väljer att skriva ut. 

Vi har ett par punkter som är viktiga att kontrollera: 

- Kontrollera att du tillåter pop-up-fönster. Försöker du skriva ut en PDF så kan det dyka upp en pop-up-ruta i webbläsaren som du då kan godkänna.
- Lägga hemsida som betrodd plats. Följande sidor gäller: 

https://eaccountingprinting.vismaonline.com

https://*.vismaonline.com

https://*.vismaspcs.se

https://*.visma.com

Fungerar det ändå inte att skriva ut PDF så arbetar du förmodligen i ett mobilt/trådlöst nätverk. Och det kan då för en del användare vara ett problem att skriva ut PDF:er. 
Testa gärna om du har möjlighet att istället koppla in en internetsladd direkt till datorn och testa sedan att skriva ut PDF:en på nytt. Alternativt om du testar i ett annat nätverk. 


Om det finns några frågor eller funderingar, tveka inte på att kommentera här i tråden. 

/Nellie 
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, det har ju alltid fungerat förut med mobilt. Detta problem uppstod helt plötsligt. Har jobbar i snart tre år med e ekonomi och samma mobila nätverk. Så vad är skillnaden helt plötsligt? Jag har inte haft möjlighet att svara när ni ringt mig. Jag har varit julledig med barnen och sitter hemma där vi inte har mobilt nätverk och här funkar det ju så jag ringer er nästa vecka när den vanliga vardagen börjar.
Tack!
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Nåt särskilt nummer man ska ringa eller en person man ska fråga efter. Lite less på dra samma story igen för er. ;o)
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Och tack för ert engagemang! Gott Nytt År!
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen! 

Jag ser att vi varit i kontakt med dig via telefon och att du då hade möjlighet att skriva ut något. 
Fungerar det fortsatt för dig eller upplever du fortfarande att det kan vara problem med att skriva ut PDF? 

Ha en fortsatt bra dag!

/Nellie 
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Nej det fungerar inte än. Jag har ju sånt mobilt bredband ZTE och det verkar vara ett problem enligt er. Vad jag ska göra åt det vet jag inte. Får hålla på maila till mig själv osv... Lite krångligt..

Maria :o) 
Foto på SoF Trelleborg

SoF Trelleborg

  • 60 poäng
Hej,
vi upplever exakt samma problem, och har gjort sedan några månader. Då det verkar vara helt omöjligt att få någon vettig hjälp via vanliga supporten så kan man ju testa i denna tråd. 

Vi har också ett ZTE-modem via Telenor. Alla olika trix är testade och det är helt uppenbart att er rapportgenerator spärrar access när man försöker generera en rapport via just den uppkopplingen. Vi har använt samma uppkoppling i 3 år och aldrig haft problem tidigare, men någon gång i höstas började det strula (ni gjorde kanske någon uppdatering?). Var vänliga kolla era loggar efter anrop som har stoppats eller inte fullföljts, det är helt uppenbart att felet ligger hos er. Se skärmdump för info om hur det ser ut när rapportgenereringen inte fungerar. Vi är väldigt nära att fatta beslut om en annan bokföringsprogramsleverantör om ni inte tar detta på allvar nu! För Samordningsförbundet i Trelleborg, Fredrik Grubb (info@samordningtrelleborg.se)
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

En kollega kommer ta kontakt med dig för mer information. 

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Ja det måste ju ha hänt något för allt fungerade utmärkt fram till i höstas som sagt. Jättekonstigt! Sitter hemma och jobbar nu och då fungerar det såklart. Då får jag passa på och maila massa pdf dokument till mig så jag kan skriva ut dem imorrn. Så kan man ju inte hålla på för jämnan. 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Miadreamer!

En kollega kommer ta kontakt med dig för mer information. 

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på Mats GV

Mats GV

  • 156 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan inte skapa pdf med mobilt bredband.

Vår förening använder Telia 4G mobilt bredband i vår lokal. Det funkar inte natt fakturera och skapa pdf med denna internetanslutning, vilket supporten säger är ett känt problem. När kommer detta att lösas?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Kan inte logga in på 4G med Halebop? -Vismaspcs.se.
Foto på deson

deson

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Samma problem här. Jag har Telia 4G mobilt bredband och får inte Visma eEkonomi att fungera. Går bra att skriva ut pdf:er via telefonens nätverk.
Foto på Miadreamer

Miadreamer

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Tror inte Visma har för avsikt att lösa det tyvärr.... 
Foto på Mats GV

Mats GV

  • 156 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan inte skapa pdf med mobilt bredband - eEkonomi.

Vår förening använder Telia 4G mobilt bredband i vår lokal. Det funkar inte natt fakturera och skapa pdf med denna internetanslutning, vilket supporten säger är ett känt problem. När kommer detta att lösas?Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Kan inte logga in på 4G med Halebop? -Vismaspcs.se.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.