Kan inte ändra räkningskapsår - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag har andrat mitt räkningskapsår i skatteverket och vill andra det i Vismaspcs. Men det fick fel när jag försökte redera den som redan ligger i "Räkningskapsår och IB":


Sen försökte jag att skapa en nya räkningskapsår, och det fick fel också:


Hur skall jag andra räkningskapsår då?

Tack!
Maggie
Foto på ma

ma

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Ma,

På det första året i programmet kan du ändra både startdatum och slutdatum. Så om detta är ditt enda räkenskapsår som är upplagd ska du kunna ändra start- och slutdatum genom att trycka på den blå kalendern jämte Startdatum respektive Slutdatum. Om du har ett tidigare år upplagt i programmet kommer du inte kunna ändra startdatum. Du kan dessvärre inte radera redan upplagda räkenskapsår.

Om det inte går för dig att ändra start- och slutdatum så måste du göra en omstart av programmet för att kunna ställa in rätt räkenskapsår. När man gör en omstart under Inställningar - Företagsinställningar - Omstart av företag - nollställs ditt företag, vilket innebär att ALL registrerad information i programmet raderas. Raderad information går INTE att återskapa.

Rekommenderar därför att du innan omstarten exporterar ut all information du vill ha kvar och importerar den på nytt efter omstarten.
Du kan exportera ut din bokföring, artikel-, kund- och leverantörsregister. Inga fakturor varken kund- eller leverantörer finns kvar i programmet efter omstart, enbart verifikationerna. Vill ni ha en kopia av fakturorna får ni skriva ut dessa innan omstart. Du gör tar ut information från programmet under Inställningar - Import och export. 

När du gjort omstarten och har valt rätt räkenskapsår kan du importera in dina register samt bokföringen för året. Du kan läsa mer om hur en omstart fungerar i den skrivna hjälpen.

Behöver du hjälp med en eventuell omstart får du gärna återkomma till oss via chatt eller telefon. Du hittar kontaktinformation här.

Ha en fin dag,
Fanny