Kan inte inaktivera bokföringskonto 1930 - eEkonomi

• 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • (Redigerad)
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Inaktivera standardkonton - eEkonomi

Vi har inte använt bokföringskonto 1930 på flera år (så med andra ord, det syns inte på rapporter) men trots detta så finns inte alternativet att göra det inaktivt. Jag skulle vilja göra det inaktivt för att minska risken att vi blandar ihop olika konton (använder för närvarande 1935 för banken/BG).

Förväntat beteende är att konton som det inte finns aktuella saldon på och som inte används för bankkoppling skall kunna inaktiveras.

Synes mig som att detta går emot Vismas i andra delar använda princip att förhindra att "användaren skjuter sig i foten"?

Eller är det något annat som styr vilka konton i kontoplanen som kan aktiveras/inaktiveras?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,778 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 2
Foto på lw

lw

• 4,812 poäng 4k badge 2x thumb
Ett syskonproblem i eEkonomi är att man inte kan byta namn på en del konton och inte heller lägga konton under andra SRU-kategorier.

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Det är nog många saker i eEkonomi som är låsta för att just den funktionen/attributet relaterar till någon form av automatik i någon annan del av programmet.

Problemet med det är i två delar: det är inte tillräckligt transparent för oss användare varför/hur och mitt personliga intryck är att ibland har Visma gjort det lite för enkelt för sig och låst saker som inte rimligen behöver vara låsta. verkar som det är fler användare som hämmas av vissa låsningar än det är användare som hjälps av dem.

Men det är en återkommande diskussion. Man kanske skall vara försiktig med vad man önskar sig? :-) 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.