Kan inte koppla upp till SQL-server - Byråstöd

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Får felmeddelandet i rubriken. Detta är en nätverksinstallation där det fungerar att köra på servern och på en klient men inte på den andra klienten. SQL Server Browser är startad. Det finns kontakt från klientdatorn till servern, utdelade kataloger kan nås. Har testat att stänga av brandväggen på klient utan förbättring.
Foto på JensB

JensB

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1

Ring supporten.

Bra med rapportering av alla problem här på sidan. Från Visma vill man inte prata om alla de problem som deras program skapar genom SQL.


Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

  • 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej JensB!

Har du testat att köra en reparation via Visma Assist Byråstöd på den klienten där du får felmeddelandet? Du hittar programmet under Startmenyn i Windows -Alla program - Visma Spcs - Visma Assist. Klicka på Visma Assist Byråstöd och välj Reparera Visma Byråstöd. Såg att du även har testat stänga av bandväggen på klienten, den kan även behövas inaktiveras på serven om det är brandväggen som ställer till det. Skulle inget av ovan hjälpa får jag be dig kontakta supporten så får vi felsöka vidare.

/Fredric 
Foto på Git Mellgren

Git Mellgren

  • 316 poäng 250 badge 2x thumb
Reparera Visma Byråstöd gör jag varje dag för att reparera min SQL-server och det skall vara så har jag hört.
Foto på Annica Bomström

Annica Bomström, Moderator

  • 814 poäng 500 badge 2x thumb
Hej

Nej reparera Byråstöd ska du inte behöva göra varje dag. Det är bara om Byråstöd strular och det ska det inte göra heller varje dag. Det man i Administration är att göra Registervård och det kan vara en gång i veckan, om det var det du tänkte på.
Se också till att du regelbundet startar om din server och arbetsplats. Välj då alternativet Starta om
Har du sådana problem med att Byråstöd strular varje dag. Då har du antingen problem med installationen eller något i ditt nätverk. Då behöver du ringa oss på supporten så vi kan felsöka.

/Annica