Kan inte lägga upp ny Artikel - "Ett fel uppstod som har blivit registrerat" - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag kan inte lägga upp en ny artikel i Eekonomi.
Jag klickar på Försäljning -> Artiklar -> Ny artikel -> får då felmedelandet
Det finns 1 fel

Ett fel uppstod som blivit registrerat. Stäng programmet och försök igen. Om du behöver hjälp för att komma vidare, kontakta vår support och ange tidpunkt för händelsen och en kort beskrivning av problemet.

Tilläggas att jag har provat följande:
1. Starta om webläsare och logga in på nytt
2. Testa i webbläsaren Microsoft Edge istället för Google Chrome

Jag har tidigare lyckats med att lägga upp ett flertal artiklar utan problem.
Jag har en ny kund som jag vill fakturera så det är lite brådis.

Tack på förhand
Roger
Foto på Roger

Roger

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,970 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Roger! 

Tack för en utförlig beskrivning om hur du gjorde i programmet för att felmeddelandet skulle genereras! Super att du också har testat flera webbläsare, då kan vi redan nu utesluta att det har någon med en specifik webbläsare att göra. 
Jag ser att det har registrerats ett fel i din logg och vi behöver kika vidare på det och eventuellt göra en rättning för att komma runt det. 

Jag har en workaround till dig som jag vill att du testar, och det är att du skapar upp artikeln direkt på fakturan istället. Så gör enligt följande: 
Gå in under Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura. Fyll i alla obligatoriska fält som vanligt och när du kommer till fältet för artikeln så klickar du på den blå ikonen i fältet så att en drop down visas och du kan klicka på Ny artikel. 

Ett annat alternativ är att du går via Startsidan och där klickar på Skapa ny uppe till höger och väljer Kundfaktura. Gör samma sak där som i ovan beskrivning, dvs fyll i alla obligatoriska fält och skapa en ny artikel via artikelfältet. 

Återkoppla gärna till mig hur det går!
Foto på Roger

Roger

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Lisa, 

Jag har testa båda alternativen och det ger tyvärr samma fel.
Jag kan tillägga att jag kan göra ändringar i en befintlig artikel och spara men inte lägga upp en ny artikel.

Jag vill helst undvika att behöva ändra en befintlig artikel då jag brukar välja att visa artikelnr på fakturan och har samma som kundens projektnr.

Roger
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,970 poäng 10k badge 2x thumb
Typiskt!
Om det är akut och du behöver få iväg fakturan ikväll så har jag en sista fullösning. Du skriver att du inte vill använda en befintlig artikel eftersom du vill matcha artikelnumret med projektnumret. Eftersom det fungerar att gå in och redigera på en artikel så är en möjlig lösning att plocka en befintlig artikel och tillfälligt ändra artikelnummer på den så att det matchar projektnumret.
Jag vill dock höja ett varningens finger om det är som så att du följer statistik på artikeln, då är det kanske inte så bra att göra denna ändringen eftersom du då får fler sålda enheter på denna artikel.

Vill du ha statistiken intakt så kan jag tyvärr inte be dig göra annat än att vänta tills imorgon när jag har mina kollegor på plats och vi tillsammans kan kika på dit felmeddelande.
Foto på Roger

Roger

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Fullt så bråttom är det inte men bra att ha en WA.
Jag avvaktar vad ni hittar t.v.

Tack för snabba svar så här långt!

Roger
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Roger! 

Det låter inte bra att det inte fungerar för dig att lägga till en artikel, det vill vi såklart ordna :)

Jag skulle behöva lite mer information från dig så att vi kan gå till botten med varför detta uppstår. 
- När du skapar artikeln under Försäljning - Artiklar - Ny vad väljer du på raden "Artikelkontering"?

- När du vet vad du valt under "Artikelkontering" så gå in under Inställningar - Artikelkonteringar och öppna upp den artikelkontering som du valt på artikeln så att du kan se vad den består av. Du öppnar genom att markera raden och trycker sedan på "redigera". Nu ser du konton på flera olika rader, har du inaktiverat något av dessa konton i kontoplanen? 

Om du är osäker på om du har inaktiverat de i kontoplanen så dubbelkollar du det smidigast genom att notera ner kontona och sedan går du in under Inställningar - Kontoplan - bocka i "visa även inaktiva konton" och sök sedan på respektive konto. När kontot kommer fram så markerar du det och väljer redigera. Kontrollera här om kontot har en bock i "aktivt" eller inte. 

Om du har konton som av misstag blivit inaktiverade så aktivera upp dessa genom att bocka i "aktivt". Därefter testar du att på nytt lägga upp artikeln för att se om det hjälper :)

Återkom gärna hur det går för dig :)

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på Roger

Roger

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb

Hej Lovisa,

Direkt när jag väljer Ny artikel så kommer felmeddelandet, jag kan alltså inte ens välja artikelkontering.

Roger

Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen,

Okej, då är jag med!

Det programmet väljer upp som standard är Varor 25% moms. Följ gärna mina steg på punkt 2 när det gäller artikelkontering "Varor 25% moms" för att se om något är inaktiverat där.

Återkoppla gärna igen :)

/Lovisa
Foto på Roger

Roger

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb

Hej igen,

Jag hade inaktiverat Artikelkontering för Varor då jag inte handlar med varor.

När jag aktiverade artikelkonteringen för Varor 25% så fungerar det.

Jag betraktar detta som en bugg, varför ska jag kunna inaktivera en artikelkontering som är tvingande!?

Orsaken till att jag spärrade artikelkonteringen för ett halvår sedan var att jag artiekeln som jag skapade först blev automatiskt kopplat till Varor och sedan när jag skapade fakturan så konterades den felaktigt och jag behövde kreditera och ändra konteringen.

Stort tack för snabb hjälp men hoppas som sagt på en förändring.

Roger

Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vad bra att det fungerade för dig så att du kan arbeta vidare :)

Vi kommer självklart att kika vidare på detta om varför problemet uppstår och hur vi löser det smidigast framöver. Jag återkopplar här i tråden när vi har en lösning - Fram tills dess behöver du ha artikelkonteringen aktiv.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Roger!

Vi har idag släppt en ny version i Visma eEkonomi är vi gjort justeringar gällande detta :)

Nu ska du kunna ha artikelkonteringen "Varor 25% moms" inaktiverad och ändå kunna skapa upp artiklar som vanligt. Tveka inte på att återkomma till oss om du upplever att problemet kvarstår.

Ha en härlig måndag!

/Lovisa
Foto på Roger

Roger

  • 264 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Lovisa,

Jag var tvungen att testa det och kan konstatera att det fungerar!!

Stort tack för denna snabba rättning, jag är väldigt imponerad att det tog knappt 6 dagar från det att jag loggade problemet till det att jag fick en rättning i standardprogrammet. Riktigt bra jobbat.
Jag har ett förflutet på en produktavdelning så jag vet vad jag pratar om:-)

Hälsningar
Roger

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.