Kan inte längre använda en bokstav vid användning av artikel - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • (Redigerad)
Nu när jag uppdaterat mitt Visma 500 så kan jag inte längre bara skriva en bokstav för att få rätt artikel när jag gör en kundfaktura. Innan kunde jag t ex bara skriva "ä" för att få upp artikel "ägg" och trycka enter. Nu måste jag skriva Ägg eller trycka på artikeln. Är detta något jag kan ställa in eller varför har ni gjort den här förändringen? Det kommer ta längre tid att fakturera nu :/
Foto på SaraStensson

SaraStensson

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 21,506 poäng 20k badge 2x thumb
Kan det vars så att programmet sorterar artiklarna på nummer istället för namn?
Foto på SaraStensson

SaraStensson

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Nej, artikelnumret är (i detta fallet) "ägg" och benämningen är "ägg". Jag har testat att byta sortering men det gör ingen skillnad tyvärr.
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testansvarig - Visma Compact

  • 212 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, har du fått rätt på det?
Ändrade du sortering i listan som visas över artiklar när du skrivit en bokstav, t ex ä som i ditt exempel ovan?
Har någon import av artiklar gjorts nyligen? Eller du fått nån felkod och programmet stängts ner?
Jag inväntar svar och mer info.
/Eva Svensson
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,210 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Sara!

När du är inne på en kundfaktura, klickar på pilen i kolumnen Artikelnummer, där är det ett fält Ordningar. Vilken inställning har du där?
Om du väljer Benämning så kommer alla artiklar upp på den bokstav du skriver in i rutan Artikelnummer.

Har du ytterligare frågor gällande detta så är du välkommen att kontakta vår Supportavdelning.

Ha en bra dag!

/Annelie
Foto på SaraStensson

SaraStensson

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Nej, det är inget som hjälper tyvärr. Är bara detta företaget som jag har problem med, alla andra funkar det finfint så måste blivit något fel vid uppdatering till senaste version just för det företaget. Jag får leva med det, det är inte så krångligt att skriva Ägg som tur är :)
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testansvarig - Visma Compact

  • 212 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Jag gissar du fakturerar annat än ägg i detta företag? Eller fungerar andra bokstäver, liksom bara "ä" som programmet vägrar förstå/hitta?
Märkligt om det dessutom fungerar som det ska i de andra företagen.

Har du inte kört Registervård på företaget, delen som rör artiklar och lager, så gör det. Då sorteras bl a registren om, och som du skriver, verkar som just detta företag i samband med uppdatering fått nått knas.

Skriv gärna och berätta om det avhjälpte det hela.
Välkommen igen med andra frågor eller konstigheter som kanske dyker upp.

/Eva Svensson
Foto på SaraStensson

SaraStensson

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Jag utförde registervård men det hjälpte tyvärr inte, problemet kvarstår. I 99 % av fallen fakturerar jag bara ägg så jag överlever. Men ja, du har faktiskt helt rätt i att det är bokstaven Ä som inte funkar - jag testade att lägga upp en ny artikel med samma namn, fungerar inte. Jag la upp lite andra artiklar med andra bokstäver och det går fint....