Kan inte logga in på ett vettigt sätt, då och då - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Kan inte logga in då och då.


/KC
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej KentACar,

Vill du testa att rensa din webbhistorik och cacheminnet genom alla tider. Alltså, när du ställer in tidsintervall för att ta bort webbhistoriken så väljer du "all historik" (i Mozilla FireFox). Testa även gärna att logga in i en annan webbläsare, t ex Google Chrome för att se om det fungerar bättre här. När detta felmeddelande kommer hänvisar det oftast till att det är för många cookies sparade i webbläsaren, därmed är det bra att rensa cookies/webbläsaren genom all tid. Du kan se en guide för hur du rensar cacheminnet för varje webbläsare här. Tänk på att välja tidsintervall som tar bort all historik genom tiderna. Om det fortfarande inte fungerar bra för dig hade jag velat att du testar att logga in på en annan dator/mobiltelefon för att se om det fungerar bättre där.

Återkoppla gärna hur det fungerar för dig när du har testat detta.

Ha en fin dag,
Fanny
(Redigerad)
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag avser inte att göra som du säger då jag har nytta av mina filer i webbhistorik och cache i många andra program. Det lär lösa problemet men tar bort onödigt mycket lokal data från min dator.

Som du ser på bilden i den gula rutan  försvinner problemet om jag rensar de närmare 40 cookies som Visma placerat på min dator. Då kan jag logga in. Texten är tyvärr lite svår att läsa om man inte klickar "upp" bilden, beklagar detta då jag förminskade bilden för mycket.

Kanske det är så att ni kan titta över ert system om inte systemet kan rensa alla kakor när detta felet uppstår? Det är det jag hoppas på i alla fall.

Återkoppla gärna med vad du har för synpunkter på mitt resonemang.

Mvh
Kent
Foto på Martin Öberg

Martin Öberg, Visma Security

  • 944 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Tack för en detaljerad felrapport. Precis som du säger så räcker det med att radera cookies för vismaonline.com för att komma vidare. Dessa cookies rensas med automatik i normalfallet men här verkar du ha stött på en bugg som vi inte kände till tidigare. Vi kommer att titta närmare på vad rotorsaken kan vara...
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Toppen!!

Jag fick nog problemet första gången någon gång i höstas, så det är ingen ny bugg.

Det verkar ha att göra med någon form av timeout, imho. Om jag låter webbläsaren stå på länge och inte bryr mig om Visma upphör antagligen inloggningen att gälla. När jag då klickar på en lista fungerar den då den finns i cache (?) tror jag. Men när jag öppnar en rad, t ex en faktura, och Visma behöver läsa data krävs inloggning. Jag upplever att det är då som det strular.

När jag loggar ur efter avslutat arbete och stänger flikarna jag haft uppe verkar inloggningen fungera normalt.

Hoppas detta hjälper?

Mvh
Kent
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa! 

Jag ber om ursäkt för att det dröjt innan vi uppdaterat i denna tråd. 

Vi har gjort förbättringar gällande problemen med att logga in, det ska nu fungera att logga in utan att mötas av meddelandet "Bad Request".

Tveka inte på att återkomma här i tråden om ni upplever att problemet kvarstår.

Ha en fin onsdag!

/Lovisa
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Med andra ord, ni har rättat det fel som jag rapporterade. :-)

Bra det!
Hälsningar
/Kent
Foto på zact

zact

  • 70 poäng
Jag kan ALDRIG logga in utan att rensa kakor ... Börja bli ganska less på att genomföra denna procedur 10-20 ggr per dag 

Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Zact!

En kollega till mig kommer att ta kontakt med dig så får ni felsöka vidare i varför du har problem att logga in. 

/Jenny
Foto på zact

zact

  • 70 poäng
Toppen 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.