Kan inte maila från Visma admin 2000 i Outlook Office 365

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Får felmeddelande ogiltig klassträng
Vi kör gamla Vismaversionen 2016.23 eftersom vi blivit avrådda att uppgradera från Visma då alla funktioner vi använder inte finns i nya.
Har nu bytt till office 365 och installerat Outlook lokalt, men Visma supporten klagar på klicka o kör variant och vill att man ska backa till äldre gammal lokalt installerad version vilket inte kommer hända.
Har lagt in MAPI hänvisningar men det hjälpte inte. 
NÅGON SOM LÖST DETTA SOM KAN TIPSA OM HUR?
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,768 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Hands-On Science

Hands-On Science

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Du måste ändra/lägga till nyckel i windowsregister för MAPI inställning . Kan ha raderats vid senaste uppdatering (?) av Windows 10.

Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Har försökt göra det och visma support har loggat in och kikat men inte hittat någon lösning... har du tips på var eller hur ?
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Office Outlook 64 bitar kan jag ju inte vara ensam om att ha i vår organisation...så vad är lösningen?
Jag har redan lagt in alla MAPI tillägg på två ställen enligt tidigare info, men det fungerar ändå inte.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,790 poäng 20k badge 2x thumb
Prova att även installera 32-bitars versionen av Outlook.

Jag kan inte garantera att det fungerar, men det kan vara värt ett försök...
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Måste man backa? Kan inte vara framtiden?
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Väldigt nyfiken på vilka funktioner som kan ha försvunnit. Så vitt jag märkt så är väl Administration lika som det alltid har varit, eller?
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Outlook i Office 365 tillkommit  i nya datorer - gammal Outlook försvunnit... 
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,832 poäng 20k badge 2x thumb
Fakturor faktureras med fördel via Autoinvoice. Visst, det kostar ett par kronor per faktura, men du är inte blockerad av icke fungerande e-post inställningar. Ännu större problem har du om du kör med webmail av något slag som är vanligare och vanligare.

Hur mycket kostar dina nerver varje gång du upptäcker att det inte fungerar som du vill och du blir tvungen att gå över ån efter vatten. Jag tror att din tid är dyrare än en automatisering med ett par knapptryckningar...

//Davor P
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Är du anställd av Visma eller? 
Varför ska jag betala för något som har fungerat utan att betala för varje faktura till annan part? Och vad är det som säger att inte autoinvoice strular. Det är snarare så att vi blir gråhåriga av de delar av Autoinvoice som vi måste använda eftersom det fungerar varannan gång...
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Nix,

Däremot kör jag alla fakturor med Autoinvoice, oavsett om det är brev, pdf eller EDI. Har en integrationslösning för hantering av inkommande leverantörsfakturor via försystem då jag inte anser att Visma kan erbjuda mig det jag vill ha via deras standardlösning.

Jag försöker ta russinen ur kakan och automatisera så mycket av arbetet som bara går för att utnyttja min tid optimalt.

Med tanke på att vi som sköter administration och bokföring kostar runt 4-5 kr/minut kan det vara bättre att lägga den tiden på avstämningar istället för att göra arbetet omständligare än det behöver vara.

Om det sen verkar som att jag är köpt av Visma så får jag ta det på lämpligt sätt ;)
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

För oss har mailfunktionen varit så otroligt smidig med möjlighet att skriva en personlig kommentar utöver autosvaren och att mottagaren kan skicka reply till oss direkt om det är kommentar. Men det är inte det vi ska diskutera utan hur man får igång Visma med Outlook O 365 som är nya standardmailen och den väg många av oss vandrar.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Livet består ju inte bara av fakturor utan även av offerter, beställningar, ordererkännande mm... via MAIL...
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Har du provat köra med 32-bitars versionen?

Jag tror att det skall gå att ha båda installerade i datorn och därigenom kunna välja att köra det mesta med 64-bitars version medan du kör Outlook med 32-bitars version.

Hör av dig om det fortfarande är problem så försöker jag leta vidare efter lösning.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Allt Outlook kommer bli 64 bitar inom kort (?) så det känns som att gå bakåt.
Behöver hitta en lösning för 64 bitar isf. Kommer trol inte vara ensam om problemet...
Foto på Davor P

Davor P, Champion

Det får läggas i knät på utvecklarna helt enkelt.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Supporten har redan dissat ärendet, men en registervård och därefter start av programmet Visma assist och klick på reparera Visma så verkar det nu ha dragit igång.

Jag ska testa på andra användare i vår org imorgon, men just nu är jag GLAD !
Skam den som ger sig.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Fortfarande lite nyfiken på vad som försvann efter version 2016.23. Att ni bytt till Office365 förstår jag, skall nog även vi göra så småningom, vi får se om det blir Microsoft365 istället då vi även har Windows7 i alla datorer och då även måste byta det...
Jäkla utveckling som stökar hela tiden och inte blir det väl nå bättre heller, möjligen coolare...
Som administratör så var DOS klockrent. Val genom siffror, inga jäkla rullgardinsmenyer. Genväg genom sifferkombination, snabbt som bara den. Ingen musarm heller för den delen.... och stabilt som katten. Synd dessutom att Microsoft fått Applekomplex istället för att gå sin egen väg. Har ju gått sådär med appar och annat kan jag tycka..
Foto på Hands-On Science

Hands-On Science

• 300 poäng 250 badge 2x thumb
Vet inte om vi har samma typ av problem, men jag fick igång mailandet genom att först avinstallera alla gamla instanser av Outlook. Har nu bara Office 365 på datorerna. Gjorde också en reparation av Visma 2000.

Gick sedan in i Windowsregistret och kontrollerade de två foldrarna där MAPI-nycklarna skall ligga.

Fick skapa nya nycklar i folder: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft/Windows Messaging Subsystem\

MAPI '1'
MAPIX '1'
MAPIXVER '1.0.0.1'

Dessa hade försvunnit vid senaste uppdateringen av Windows 10
Efter detta fungerade allt hos oss.
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

Ha ha :) Ja dos var stabilt, men gillar nuvarande verktyg med dess möjligheter :) 
Det var övergången från Win 7 till M 365 med ett påtvingat byte till nya datorer som gjorde att mailkopplingen strulade. 

Vi har alltså helt nyinstallerade Microsoft 365 på nya datorerna och Office 365 med Outlook 64 bitar i "klicka och kör" som är den lokalt installerade versionen på våra PC.

1. La in MAPI-uppgifterna på två ställen (från annan stängd tråd på supportforum).
2. Kollade att Outlook låg som standardapp för e-post.
3. Stängde Visma admin och körde programmet Visma Assist - reparera Admin och fick till det.