Kan inte matcha utlandsbetalning - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har läst en två år gammal tråd utan att få svar på varför Visma inte låter mig matcha en utlandsbetalning som motsvarar en leverantörsfaktura. Bifogar bilder. Inga fakturor visas när jag försöker matcha. Har även kollat "Ändra bankhändelse" och där står ju att det är en utlandsbetalning. Jag betalar regelbundet utländska fakturor men det här är första gången som jag inte kan matcha. Antar att det beror på att fakturan är i EUR. Betalar i övrigt normalt i SEK.

1. Varför ska man ibland behöva krångla med att ändra bankhändelse? Ordvalet är obegripligt. Jag kan ju inte ändra bankhändelsen. Den är ju redan skedd!

2. Varför ser jag inte fakturan?

3. Hur ska jag bokföra så att systemet förstår att fakuran är betald?
Foto på Lars R

Lars R

• 10,000 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,718 poäng 10k badge 2x thumb
Hejsan! 

Jag vill att du dubbelkollar så att leverantörsfakturan är skapar i EUR och i vilket belopp fakturan är på i den valutan. Som du säger borde det absolut gå att matcha fakturan om den är i EUR och du har bockat i Utlandsbetalning. 
Foto på Lars R

Lars R

Jag hade inte en aning om att jag skulle behöva ange i leverantörsregistreringen att fakturor från den leverantören är i EUR. Det står att de är i SEK.
Men oavsett att jag formellt sett har betalat i EUR så är det ju ett belopp i SEK som är draget från mitt konto.
Kan absolut inte förstå varför ni har gjort det så här petigt. Det spelar väl ingen roll hur det här är angivet. Alla ej bokförda fakturor ska givetvis visas oavsett valuta!
Kan du förklara varför de inte visas? Att valutan inte stämmer duger inte som svar. Jag vill veta varför inte samtliga ej bokförda fakturor ALLTID visas då man vill matcha en faktura.
Leverantörens bankdata stämmer mellan bankhändelser och leverantörsregister. Det är bara beloppet som inte stämmer och det ju inget hinder i alla övriga situationer.
Foto på Lars R

Lars R

Eftersom det blivit fel undrar jag hur jag ska göra innan ni har ändrat systemet. Kan jag i efterhand byta till EUR i lev.registret och sedan försöka matcha. Som du förstår har jag låtit det här ligga obearbetat för att inte röra till det i onödan.
Foto på Lisa Henriks

För att få rätsida på fakturan behöver du först skapa en motsvarande kreditfaktura och kvitta dessa mot varandra. Gå sedan in på leverantören i leverantörsregistret och ändra valuta till den valutan du har fått fakturan i. Skapa därefter en ny leverantörsfaktura till denna leverantör och du kommer då se att fakturan blir i den valutan du har valt på leverantören. Har du faktureringsmetoden används valutakursen på fakturadatumet för att boka upp leverantörsskulden. 

När du har bokfört fakturan ska du kunna matcha den mot betalningen. Bankhändelsen har du registrerat helt rätt i programmet. När du matchar händelsen bokförs med automatik en eventuell valutakursdifferens. 
Foto på Lars R

Lars R

Tack!
Det låter som en fungerande metod. Ska testa.
Foto på Lars R

Lars R

Hej igen!

Det fungerade ju utmärkt. Det var en smart hantering av fakturor i annan valuta.
Men nu återstår en skönhetsfläck som kanske inte går att åtgärda. Se i bilden från data om leverantören. Nedersta raden är den ursprungligt registrerade fakturan i SEK. Översta raden är den påhittade kreditnotan på samma belopp. Nettot blir ju noll. Men den röda och gula färgmarkeringen kan jag inte bli av med eftersom det inte går att matcha dem mot varandra på nåt sätt, eller hur?
Foto på Lisa Henriks

Vad härligt att höra att det fungerade bra! 

När du har en debet och en kredit på samma belopp ska du kunna kvitta dessa mot varandra. Leta upp kreditfakturan i leverantörsfakturalistan och klicka på den. Du ska nu kunna välja Kvitta och i rutan Fakturanr ska du plocka upp debetfakturan (ursprungsfakturan). Klicka Bokför så kvittas fakturorna mot varandra i bokföringen. 
Foto på Lotta

Lotta

• 5,158 poäng 5k badge 2x thumb
I den här tråden längst ner fick jag bra svar till slut, kanske den hjälper :) Kolla från Mitas inlägg där hon klistrar in skärmdumpar (skärmdumpar är bra) 

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-google-faktura-och-bankontot
(Redigerad)
Foto på Roger

Roger

• 296 poäng 250 badge 2x thumb
Har samma problem leverantörsfakturorna är skapad i Euro eller andra valutor! Betalningen är gjord hos Swedbank från mitt SEK konto beloppet som dras från kontot är i SEK och när jag senare skall matcha betalningen mot fakturan ser man inte de utländska fakturorna. Rimligt vis borde man få se alla obetalda fakturor och själv kunna matcha dem oavsett vilken valuta som det gäller.
Foto på Bone

Bone

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
+1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,564 poäng 20k badge 2x thumb

Om man lägger in fakturan under inköp och har bankkoppling så stäms betalningen av automatiskt, men gör man något med betalningen på banken eller inte har bankkoppling måste man ändra på "posten" och ange med kryss i rutan utlandsbetalning och ange det belopp i den utländska valuta fakturan ursprungligen var på. Sedan kan man matcha den

Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Jag har bankkoppling med Handelsbanken, men lyckas ändå inte matcha fakturan. Fick trycka redigera bankhändelse och kryssa i utlandsbetalningsrutan. Det känns inte ok att behöva göra så manuellt!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,564 poäng 20k badge 2x thumb

Detta behövs normalt inte (att man måste redigera) utan bara i dom fall man ändrat betalningen i banken.

Lägger man in fakturan i eEkonomi (och godkänner i banken) så registreras normalt betalningen automatiskt i eEkonomi

Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Jo, så har det alltid funkat tidigare, men inte nu :(
Foto på Lisa Henriks

Hej Andreas! 
Det där låter inte alls bra, jag ser till att en kollega kontaktar dig så försöker vi reda ut vad det är som har hänt! 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.