Kan inte skapa en korrigeringsverifikation - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag registrerade en kundbetalning felaktigt, men när jag ska skapa en korrigeringsverifikation så finns inte det valet, bara valet "Korrigera momskod" (se bild).


På andra verifikationer finns valet. Tex leverantörsfakturor.


Hur ska jag göra för att korrigera inbetalningen? 
Foto på sparkle

sparkle

  • 690 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,914 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

När man har skapat en felaktig kundinbetalning är det bästa sättet att åtgärda detta under Kassa - och bankhändelser.
Välj först ditt konto pengarna har bokförts mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser.
Klicka sedan på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger.

Nu kommer denna transaktionsraden få knappen Matcha längst ut i stället. Du har då möjligheten att matcha inbetalningen mot en annan händelse och ska den enbart raderas kan du klicka på krysset längst ut på raden och får då frågan, Vill du ta bort raden?
Gör du det så har du ångrat hela denna inbetalningen och fakturan får status obetald igen.
Foto på Andreas

Andreas

  • 60 poäng
Hej! Tack för denna hjälp. Jag hade registrerat händelsen mot kassakontot istället för företagskontot. Hur gör jag nu efter att jag gjort denna ändring, när jag vill registrera denna händelse korrekt och bokföra den mot det rätta kontot (företagskontot)?  Jag kan fortfarande bara välja kassakontot som alternativ. 
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Andreas,

Jag förstår det som att du inte kan välja ditt företagskonto under Försäljning - Kundfakturor? 
När man har en aktiv bankkoppling som du har så ska man varje gång det är en in/utbetalning från detta kontot hantera det via Kassa och bankhändelser. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Smart så du kan matcha och bokföra dina händelser korrekt, du kan läsa mer om kassa och bankhändelser och din bankkoppling här

Återkom gärna om frågor uppstår eller om jag missförstått. 
Ha en fin dag!
/My