Fält för referenskod har försvunnit efter uppdatering - eEkonomi

  • 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Efter "omdesignen" finns fältet "Referenskod" (för e-faktura) inte längre att ange på fakturavyn och jag får ett fel att jag måste ange fältet när jag försöker skicka fakturan som e-faktura.

Vidare kan jag inte heller skicka fakturan som brev då jag får samma fel trots att fältet bara är obligatoriskt på e-faktura.

Nu är det så att jag skickar ca 20 fakturor om dagen varav merparten går till kunder som kräver eller förväntar sig e-faktura.

Supporten pratade om någon workaround att ange referenskoden på kunden i stället men det funkade inte heller.

Jag behöver kort och gott detta löst nu. Jag kan inte fakturera.

Det är ju bra om man funktionstestar sin produkt innan man releaser den.

Stefan
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 3
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Opps hoppas verkligen dom fått ordning på detta till imorgon...
För jag har ett gäng med fakturor som skall skickas som e-faktura i mitt fall så får jag vite 500:- per faktura som kommer andra vägar än e-faktura.
Foto på max1001

max1001

  • 6,076 poäng 5k badge 2x thumb
Det här är ju helt oacceptabelt. Jag skickar också merparten via e-faktura och utan referenskod accepteras inte e-fakturorna. Hur kan man missa ett helt nödvändigt fält vid uppdateringen? Det är ju bara rent slarv och ingenting annat!!!

Detta måste åtgärdas omgående!
Foto på Jocke

Jocke

  • 410 poäng 250 badge 2x thumb
Håller med fullständigt, har dessutom sparat mina unika refernskoder på mina utkast som nu är borta.???? Då hela fältet är borta.
Hoppas verkligen dessa kommer tillbaka efter justering i morgon.

Uselt av Visma!
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

Olyckligtvis har fältet referenskod försvunnit i samband med uppdateringen. Vi jobbar för att få det på plats igen under dagen och jag uppdaterar er när ni kan skicka elektroniska fakturor igen! 

/Lisa 
Foto på Jocke

Jocke

  • 410 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fält för refernskod har försvunnit efter uppdatering - eEkonomi.

STORA PROBLEM!!!!!! fältet för refernskod vid E-fakturering är borttagen efter uppdateringen. Dessutom saknar jag samtliga referenskoder då fältet fanns på dom utkast jag har gjort innan uppdateringen. Den informationen vill jag ha återskapad Tack!!!
Önskar också att ni i framtiden förvarnar innan ni gör om programmet i dess funktion så man ha en chans att avsluta eller göra en egen backup på min information som ni ska spara åt mig.

För en tid sedan hade jag dessutom en synpunkt på ett kundfakturautkast som tappade all fakturatext och registrerade artiklar från 14 dagars arbete tillbaka i tiden, allt var borta trotts att jag endast hade lagt till lite faktura info. just den aktuella dagen.. En bugg ni tog på tok för lätt på. Den buggen kostade mig många timmars arbete att försöka återskapa. JA jag fick en uppmaning att kontakta er då "Ett fel upptod, med ett kod att ange" Dåligt!!!!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa!

Vi har gjort en uppdatering i programmet gällande problemet med att referenskoden inte syns, detta ska nu vara åtgärdat i Visma eEkonomi så att ni kan se referenskoden även inne i redigeringsläget på fakturan.

/Lovisa
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb
Det är ju kul att fältet är tillbaka men det används ju inte...???

Jag har fyllt i fältet och får ändå

"Det finns 1 fel: Kunden kräver att referenskod anges vid fakturering".

Det verkar som ni gjort så att *Kunden* har ett värde för referenskod på e-fakturor och inte *fakturan*? Referenskoden kan vara unik för varja faktura (t ex inköpsorder).
Det värde som finns på kunden är "defaultvärde". Så var det i versionen innan.



Så problemet kvarstår. jag kan inte fakturera. Dag 3.
(Redigerad)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Stefan!

Tack så mycket för att du bifogat en bild, jag ser att du angett en referenskod och då ska du självklart få möjlighet att skicka iväg fakturan utan felmeddelanden. Vi tittar på det direkt och återkommer här när vi har mer information.

/Lovisa
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb
Tack - det vore även bra om du plockar bort flaggan "löst" på denna tråd,
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb
Om jag spar Fakturan som utkast och öppnar den igen är fältet "Referenskod" tomt.
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb
Det verkar inte vara så angeläget att behålla kunder hos er? Inget helgjobb för att fixa stoppande fel?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Stefan!

Jag kommer ta kontakt med dig via mail för att kontrollera hur det fungerar för dig och så att vi kan felsöka på bästa sätt då vi behöver ha in kompletterande information.

Vi kommer även självklart uppdatera denna forumtråd så fort detta är åtgärdat. 

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag vill meddela även här att vi nu åtgärdat de problem som varit med fältet för referenskod. Ni ska numera kunna skicka era autoinvoice-fakturor utan felmeddelanden.

/Lovisa
Hej. Har en fråga. Jag hann att skicka iväg en E-faktura innan jag såg att detta bekymmer fanns. Seer jag på nått sätt om den är stoppad eller ej?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Kontrollera gärna om du under Försäljning - Kunder har en referenskod inlagd på kunden, då är det den som ska ha hämtats när du skickade iväg e-fakturan. Om det är så att den skulle bli stoppad så ska du få information om det i programmet genom att ett rött kryss visas framför fakturan i listläget.

/Lovisa
Jo det har vi fast denna kund har flera olika ref koder beroende på vilket område som ska faktureras. 
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Programmet hämtar den referenskod som ligger inne på kunden under Försäljning - Kunder vid den tidpunkt när Autoinvoice-fakturan skickades. /Lovisa
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb
Detta låter ju inte vidare bra om det stämmer. Fakturan måste ha en egen referenskod och inte bara ändra det som står under kunden. I den förra versionen fungerade så att värdet under kunden som initialt värde på en ny faktura och så behöver det funka.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.