Kan inte skicka e-post med Outlook 2016.

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
Jag har version 2015.1 av Fakturering men kan inte skicka e-post via programmet. Jag får ett meddelande där det står:

"Det finns ingen standardklient för e-post eller så går det inte att utföra meddelandebegäran med den aktuella e-postklienten. Kör Microsoft Outlook och ange det som standardklient för e-post."

Jag har redan angett Outlook som standardklient i Windows, både i programmet och under Inställningar i Windows. Kör Windows 10 och Outlook 2016. Jag kör inte onlineversionen av Outlook heller.
Jag hittar bara många gamla trådar med samma problem men inga nya, visst ska det fungera med Outlook 2016 också?
Foto på Poteta

Poteta

• 156 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, 

Tack för ditt inlägg. Troligtvis är det en registernyckel som är skadad, det är nog bäst att vi ringer upp dig och testar om det kan hjälpa. 
Foto på Poteta

Poteta

• 156 poäng 100 badge 2x thumb
Det ringde en trevlig kille från supporten som hjälpte mig lösa problemet. Jag vet (förstod inte) vad han gjorde men det var några registernycklar som saknades tror jag. Tusen tack för snabb hjälp!
Foto på Helene Struthers

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Åh va bra att det löste sig :-) Tack för återkopplingen!
Foto på Klong

Klong

• 60 poäng
Vore intressant om man kunde ta del av detta svar? 
Foto på Helene Struthers

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! Du kan kika på följande instruktioner: https://support.microsoft.com/sv-se/kb/813745
Foto på Nicke

Nicke

• 296 poäng 250 badge 2x thumb
Lyfter en gammal tråd... länken ovan gäller ju gamla Outlook 2000,2002 & 2007? Vi kör 2016. Finns det hjälp även för den? Har precis skapat en tråd om detta och såg nu denna tråd.

Mvh Nicke
Foto på Nicke

Nicke

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kan inte skicka faktura mm ifrån Visma500 med Outlook 2016.

Kör Visma 500 2013.1 & Win 10 och har använt Office 2007 sedan en lång tid och det har fungerat fint. Nu installerade jag Office 2016 och det går inte att skicka iväg fakturor? Kommer upp ett meddelande att "Det finns ingen standard klient....."  I Visma står det att den inte kunde starta programmet?
Jag har lagt till nya Outlook som standardklient. Klickar jag på mailikonen på kundkortet så skapar han en mail utan problem, det är när han skall skicka iväg ex en faktura som den bråkar.
Någon som råkat ut för detta och vet vad som felar?

Mvh Nicke
Foto på Nicke

Nicke

Ingen som haft samma problem med Outlook 2016?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Nicke!

Jag tänkte börja med att fråga om du testat den lösningen som min kollega Helene länkar till hos Microsoft? 

Vi kan hjälpa dig att felsöka men då du i dagsläget inte har något serviceavtal vad jag kan se så blir det mot en konsultkostnad, alternativt att du köper ett serviceavtal. Bara återkom här om du vill att jag ber en kollega kontakta dig för att påbörja felsökning. Jag låter tråden ligga öppen här också om det kanske är andra användare som har input kring det här problemet.

/Annie
Foto på Nicke

Nicke

Hej Annie,

Lösningen som Helene hänvisar till är för: Microsoft Outlook 2002 Standard EditionMicrosoft Outlook 2000 Standard EditionMicrosoft Office Outlook 2007.
Jag söker efter lösning för Outlook 2016.

Provade att köra EasyFixen men den säger ifrån iom att det är fel Outlook version osv.

Hade hoppats på att någon mer haft detta bekymmer och visste en lösning :-)

Mvh Nicke
Foto på Nicke

Nicke

Efter lite ominstallationer osv så kommer nu följande fel upp "Ingen MAPI kompatibel e-post klient finns installerad" när jag försöker skicka iväg ex en faktura på mailen?  Har googlat runt men blir inte riktigt klok på vad som felas.... :-(  Någon annan som råkat ut för detta?

Mvh Nicke
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nicke!

I följande forumtråd finns just detta problemet. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/administration-1000-ingen-mapi-kompatibel-e-postklient-office-2016-click-to-run

Så kolla i denna så får vi hoppas ditt problem löser sig. 

//Linnea
Foto på Nicke

Nicke

Hej Linnea,

Har kikat igenom tråden men jag hittar ingen lösning? Eller missar jag det helt? ;-)

Mvh Nicke
Foto på Nicke

Nicke

Testade att göra som i denna tråd https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/att-gora-vid-olika-typer-av-mailproblem och löste problemet. Eller nästan, när jag lagt till dessa registernycklar och jag kör Visma som Administratör så fungerar det. Går det att lägga in så man alltid gör det när man dubbelklickar på ikonen? Så man slipper högerklicka varje gång?

Mvh Nicke
Foto på Nicke

Nicke

Såg att man kunde lägga till så man alltid öppnar upp Visma 500 som administratör. Högerklicka på ikonen, välj fliken Genväg, klicka på Avancerat och där väljer man att klicka i "Kör som Administratör" Sedan vet jag inte om det finns några nackdelar att köra i administratörsläget? Någon annan som kanske vet detta?

Mvh Nicke
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nicke!

Det är inget som kan bli fel för att du kör den som administratör. Om det hjälper dig att maila så ska du köra det som adminsitratör. 

//Linnea

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.