Semestergrundande föräldraledighet - Visma Lön

• 1
  • 5
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Känner visma lön 600 av ifall en anställd har förbrukat alla sina "föälrdrarledig semestergrundande"- dagar?

Tack!

MVH
Hedvig
Foto på Hedvig

Hedvig

• 986 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
  • 5
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej på er!

Håller med om att det hade varit susen om programmet kunde ha koll på dessa 120 dagarna, och automatiskt lägga in ej semestergrundande dagar efter att de överskridits. Ett litet tips i väntan på en programförbättring på denna fronten, är att man själv kan lägga in en sådan varning som ni efterfrågar.

På ackumulatorn för semestergrundande föräldraledighet, kan man ställa in att programmet ska varna så fort den överskrider 120 dagar. Varningen sker då direkt på lönekörningen, då aktuell anställd försöker klarmarkeras. Se kompletterande och förtydligande skärmdumpar nedan, för hur inställningen ska göras samt för hur meddelandet på lönekörningen senare ser ut.

Bra va!?

/Karl
(Redigerad)
Foto på Hedvig

Hedvig

• 976 poäng 500 badge 2x thumb
Tack snälla för hjälpen, det är ju superbra! Men säg nu då att man blandar sin föräldraledighet med att vara ledig helmånad och sedan någon dag i veckan, samspelar dessa lönearter då så att de känner av när de 120 dagar har gått... eller är det 120 dagar per löneart, om du förstår vad jag menar?

Tack!

MVH
Hedvig
Foto på Christel

Christel

• 6,192 poäng 5k badge 2x thumb
Samma fundering här, använder ju flera olika lönearter ibland. Avdrag per arbetsdag kan det ju också vara, inte bara kalenderdag. Räknar den samman allt?
Foto på Emilie

Emilie

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, jag undrar om detta fortfarande är aktuellt? Jag har varit i kontakt med supporten fyra gånger och alla säger att det inte går att få varningar när man överstiger 120 dagar, utan att man måste räkna manuellt. Så idag skickade jag länken till detta forum till en i Visma supporten som då fick en varning när hon själv provade vilket varken hon eller kollegorna kände till. Däremot funkar fortfarande inte min ackumulator trots att jag skapat en ny och även ställt in på lönearten. Ingen support lyckas hjälpa mig med vad som eventuellt kan vara fel? Någon som vet?
Foto på Lena

Lena

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Vore det inte bättre om den här ackumulatorn aldrig nollställdes istället för som nu vid årsskifte? Hur kommer man åt att justera det?
Foto på Annica L

Annica L

• 1,094 poäng 1k badge 2x thumb
Som jag ser det så borde programmet självklart ha en funktion där man på den anställdes kort, ange barnets namn och födelseår och -dag. Vid föräldraledighet ska sedan frågan om vilket barn ledigheten avser komma upp, jag markerar vilket av barnen som avses. På detta sätt kan programmet sedan hålla reda på de 120 dagarna. Hogia Lön har denna funktion så omöjligt är det inte.
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Jag tror att Kontek lön också har den. 
Foto på Sofie

Sofie

• 464 poäng 250 badge 2x thumb
Ja Kontek har det med.
Detta är precis så som Annica L skriver det borde fungera.
Jag jobbar på en mansdominerad arbetsplats. Superenkelt på oss 2 kvinnor då vi varit hemma alla våra semestergrundande dagar under barnets första år. Majoriteten av männen däremot kan jag omöjligt hålla koll på (ca 50 st och många har ju flera barn) och därmed blir deras dagar semestergrundande "för säkerhetsskull". Blir diskriminerande och orättvist.
Foto på Linda H

Linda H

• 1,580 poäng 1k badge 2x thumb
Agda PS har också den funktionen, så det finns inom Visma familjen.