Karensavdrag timanställd - Lön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har en timanställd som jag i kalendarium registrerat att hon skulle jobba 12 timmar en dag, sen registrerar jag att hon varit sjuk denna dag. I lönekörningen sen visar karensavdraget 0 kr och hon får sjuklön på 12 timmar istället. 
Vad gör jag för fel?
Foto på Lotta

Lotta

• 210 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Jennie

Jennie

• 2,032 poäng 2k badge 2x thumb
Står det inte att karensavdraget beräknas? 
och så kommer summa där när sjukperioden är slut.
Foto på Lotta

Lotta

Jo, det står så, men sen visar den iallafall 0 kr i karens vid lönekörningen.
Foto på Sanna

Sanna

• 664 poäng 500 badge 2x thumb
Jag fick samma som i frågan, gjorde en fejkad lönekörning med en som skulle jobba 8 timmar men blev sjuk, men fick då sjuklön för de timmarna.
Foto på Jennie

Jennie

• 2,032 poäng 2k badge 2x thumb
Kan det ha att göra med olika inställningar. Olika arbetstid? 
Heltid/Deltid ? 

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,288 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Lotta,

Detta beror på att du troligtvis har ett schema av typen oregelbunden arbetstid och det saknas då en genomsnittlig veckoarbetstid som behövs för att beräkna fram karensavdraget.
Se beräkningsformeln i den skrivna hjälpen under avsnittet Karensavdrag»

0,2 *((Genomsnittligveckoarbetstid * TimlönSjuk) + RörligLönGenomsnittVecka)

Detta får ni ett meddelande om ifall ni försöker gå vidare med lönekörningen och klarmarkera den anställde.
Då får ni även en lösning på problemet som enklast är att lägga upp ett schema på den anställde som fortfarande kan vara Ej schemalagd arbetstid och av typen oregelbunden arbetstid så länge en genomsnittlig veckoarbetstid anges.

Det ser ut så här: 

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Lotta

Lotta

Men vad krångligt. Våra timanställda är ju behovsanställda och då svårt att göra ett schema eftersom de jobbar så oregelbundet.

Jag har dock använt mig av formeln och då använt mig av veckoarbetstiden som gällde just denna vecka för den anställde och sen la jag in det manuellt och hoppas jag fick till det rätt nu.
(Redigerad)
Foto på Sofie

Sofie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb

Jag har en person som har timlön, har fast schema 5 timmar per dag.

Nu var hon sjuk en dag och får ett karensavdrag på löneart 3167 men får sen sjuklön på exakt samma summa på löneart 3159.
Alltså +- 0 kr och inget löneavdrag alls???
Foto på Lotta

Lotta

• 3,108 poäng 3k badge 2x thumb
Om personen har en genomsnittlig veckoarbetstid på 25 timmar och är sjuk 20% av en arbetsvecka så blir det så eftersom karensavdraget ska motsvara 20% av sjuklön en genomsnittlig arbetsvecka.
Det finns ju inte heller någon grundlön att dra eftersom det avser en timavlönad.
(Redigerad)
Foto på Sofie

Sofie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb

just det, tänkte inte på att hon faktiskt fick betalt för färre timmar.... dags att gå hem nu kanske :-/
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Jag skulle bara vilja flika in med att det i de nyare versionerna av löneprogrammet funkar att få ett karensavdrag även om det inte finns en genomsnittlig veckoarbetstid.
Den senaste versionen heter 2019.22 och kom idag. Läs mer: Version 2019.22 av Visma Lön 100/300/600 »
/Anna
(Redigerad)