Karensavdraget ingår inte i underlaget för arbetsgivaravgiften vid deklaration på individnivå Visma Lön

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: löst.

Jag har fått differens mellan uppbokad arbetsgivaravgift i samband med lönekörning och vad som redovisats till skatteverket trots att både bokföringsunderlaget och filen samt underlaget är automatiskt skapade av löneprogrammet.
När jag börjar luska i var problemet sitter ser jag att karensavdraget inte räknats av från underlaget i arbetsgivardeklarationen.
Så ska det väl inte vara?
Foto på Avans

Avans

• 70 poäng

Publicerades för 5 månader sedan

• 1
Foto på Amanda Granath

Amanda Granath, Moderator

• 2,310 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Avans!

Jag skulle behöva veta i vilken version av Visma Lön 600 du har. Vi har tidigare versioner haft ett fel gällande lönearterna för karensavdrag. Felet var att de var inställda med fel fältkod för arbetsgivardeklaration på individnivå. 

I version 2019.01 så var lönearterna 3103 och 3167 inställda på "Redovisas ej" och inte på 011/131 som är korrekt. Lönearter som var inställda på Redovisas ej resulterade i en differens mellan arbetsgivardeklarationen och bokföringsunderlaget från lönekörningen. 

Om du har version 2019.01 eller tidigare version så kan ni uppdatera ert Löneprogram till den senaste versionen 2019.1 så alla lönearter uppdateras med korrekt fältkod för arbetsgivardeklarationen. Har du inte möjlighet att uppdatera kan du gå in på lönearterna under Lönearbete- Lönearter gå in på löneart 3103 och 3167 och gå på fliken2. Övriga uppgifter. Ändra AGI i fältkod till 011/131 - Kontant ersättning.
Gå sedan på Lönearbete- Arbetsgivardeklaration på individnivå och klicka på Hämta löneuppgifter och se ifall differensen är borta.

Hoppas det löser sig för dig annars får du gärna skriva i tråden igen.

//Amanda

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.