Bilder synas i Google bildsök - Visma Webshop

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!Jag har en fråga angående bilder i Webshop. Jag har en bild upplagd som jag döpt till "Skoblock". Har ej lagt in ngn bildtext- vill inte ha det. Borde inte denna bild synas när man googlar på ordet skoblock? Den kommer inte upp på google bildsök alls.... Har gått igenom alla sökresultat. Det är ca två veckor sedan jag "döpte" den.MvhMartina
Foto på Martina

Martina

• 1,786 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Den borde absolut kunna dyka upp i Googles bildsök. Är däremot olika hur lång tid det där tar. Har du i Visma Webshop skrivit in "Skoblock" i Bildnamn för bilden?

Ligger den på en sida som också innehåller ordet "skoblock"? Om texten på sidan som bilden ligger på också innehåller sökordet så rankas bilden högre.

Om du inte visste det så kan jag även tipsa om hur du enkelt kan se vilka bilder på din sida som Google hittat och lagt till i sitt sökregister. Om du vill se alla bilder så skriver du följande i sökrutan:
site:dinadress.se

Om du endast vill se bilder som Google matchar på ordet "Skoblock" skriver du:
site:dinadress.se skoblock
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

• 1,500 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Ligger din bild i elementet bild eller som en del i ett bildspel? Det finns nämligen en skillnad där. I elementet bild kan du sätta ett bildnamn och det är det som google tittar på i det läget när bilden indexeras. Ligger den däremot i ett bildspel går google på det du sätter i bildtext, så har du inget angivet där finns det inget sökord för google att indexera bilden mot. Vill du därför att en bild på ett skoblock i ett bildspel ska indexeras när man söker på skoblock behöver det finnas med i bildtexten.

Med vänlig hälsning
Jesper
Foto på Martina

Martina

Hejsan!
Tack för svaren.

Ja, - jag har i webshop skrivit in "Skoblock" i Bildnamn för bilden. Sidan den ligger på innehåller inte ordet skoblock. Så jag förstår om den inte rankas så högt- men den borde väl komma med bland sökresultaten? Om än långt bak....
Den gör fortfarande inte det...

Det är elementet bild den är inlagd i, inte i ett bildspel....

Tack för tipset om hur jag kan se vilka bilder på min site google hittat.... förstår dock inte hur jag ska göra. Ska jag ställa mig i sökrutan på www.google.se och skriva in "site:www.basedrobe.se"... och sen klicka på "bilder"?

//Martina
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Precis så kan du göra. Då får du alla bildträffar från din sajt. Vill du endast ha träffar för sökordet skolblock lägger du till detta efter URL:
site:basedrobe.se skoblock

Du behöver inte använda cittattecken i sökningen.
Foto på Martina

Martina

Hej!

Nu har bilden kommit med i sökresultatet! Vet inte om det bara behövdes tid.... (mkt tid) eller om ni gjort ngn förbättring med siten! :)

//Martina
Foto på Bea

Bea

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur gör man artikelbilderna i webshoppen sökbara på google?.

Hur gör man artikelbilderna  i webshoppen sökbara på google? Jag förstår när det gäller text  och bildelementet  Det jag undrar över är när man lägger upp en bild i samband med att man skapar en artikel, hur gör man den bilden blir sökbar på google?