Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra faktura- och leverantörsfakturajournal en gång per månad?

Jag har en fråga om redovisning via journaler. Är det tillåtet att ta ut en kund resp. leverantörsfakturajournal endast en gång per månad och bokföra transaktionerna i en verifikation? Verifikationen innehåller då alla kunfakturor och leverantörsfakturor som har inkommit den månaden. Eller tar man ut en journal per dag eller tillfälle? Vill veta så redovisningen blir rätt gjord efter alla lagar och regler.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ewa

Enligt 5 kap. 1§ bokföringslagen ska man bokföra kontanta in- och utbetalningar senast påföljande arbetsdag. Det är förmodligen det du tänker på. Men, kund- och leverantörsfakturajournaler tillhör inte den typen av affärshändelser varför det går utmärkt att bokföra dessa en gång per månad. Därmed inte sagt att man inte får skiva ut och bokföra dessa så ofta man vill men jag tycker det är mest praktiskt att hantera detta sist i månaden när alla fakturor (både kund och leverantör) som tillhör månaden lagts in. Det är väl egentligen där kruxet ligger. Jag ser ganska ofta att fakturor hamnar i fel månad, med diverse följdfel som resultat. Men, som sagt, du kan sova lugnt och veta att du följer alla lagar och regler om journalerna skrivs ut en gång per månad.

Hälsningar
Pär Gustavsson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokförning av fakturajournal - Administration.

Om jag har förståt det rätt kan man skriva ut och bokföra en fakturajournal en gång i månaden men jag gör även kontantnotor och de kommer med i samma journal. Med tanke på att man måste bokföra kontanat inbetalningar påföljande dag så känns det aom jag måste skriva ut en faktura journal varje dag jag gjort en koktantnota.

Har jag missförståt reglerna? Eller kan jag göra på någont annat viss tex inte göra kontantnotor utan bara göra fakturor och de jag får kontant betalt för bokför jag i en kassajournal ?

(Bokför enligt kontantmetoden i dag, men funderar gå över till fakturametoden och använda mig av fakturajournal då kommer ovanstående fundering upp . Använder admin 200 och Fakturering)