Tillägg man gör på benämningen på en artikel i orderläget ska följa med till beställningen - Administration

  • 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Omvandling från order till beställning
Foto på Dan Carlsson

Dan Carlsson

  • 378 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 0
  • 3
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Dan, 

Tack för synpunkten. Jag har fått önskemål på detta tidigare och kan förstå att det i vissa fall skulle uppskattas. Frågan är om det skulle uppskattas av alla? I dagsläget har jag inte svar på om det ena eller andra är att föredra, så det är bra om vi kan få input från fler i den här frågan. 

Fördelen med att det fungerar som det gör idag är att du till kunden kan beskriva artikeln på ett sätt utan att det påverkar den beskrivning som leverantören behöver. Det är nog att föredra i vissa verksamheter. 

Likaså förstår jag att det finns fördelar med att låta ändringarna följa med till beställningen, om leverantören behöver se exakt vad kunden har beställt. Det du kan göra idag är att koppla textrader till artiklarna på ordern. Med kommandot Koppla textrader till beställning får du med beskrivningen när du skapar beställning från order. 
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

  • 3,506 poäng 3k badge 2x thumb

Vi har en vinkling på detta, vi behöver att beställningen inte ska innehålla samma artikeluppgifter som kundens artikel. Det är skillnad i produktionsspec och vad som ska till kunden, men det finns inte möjlighet att lägga upp info om artikeln som bara går till leverantören.

Som kommentar till ovanstående så skulle vi behöva kunna få med rader i artikeln - flik 4 som man kan välja beställning som utskriftsval på (finns inte idag, men önskas). (Idag kan man välja om extra info om artikeln ska skrivas ut på alla kunddokument eller inte, men inte på beställningen).

Foto på rob

rob

  • 68 poäng
För oss är det nödvändigt att benämningsfältet ska följa med till beställningen.

Vi håller på med mycket specialanpassade inredningar och gör ändringar i benämningen i stort sett på alla order vi skriver. Som exempel vilket tyg som ska sitta på en stol, färgkod på kakel, längd på gardiner, placering av hoar i diskbänkar, hänvisning till ritningsnummer m.m.

Detta innebär för oss att alla beställningar måste granskas mot order.
Ändringar ska göras manuellt, vilket både är tidsödande, och innebär en stor risk för att beställningen blir fel.

Vi har ett stort behov av detta, om det finns önskemål från båda håll lägg en ruta under inställningar där det går att välja om man vill att benämning ska hämtas från order eller från artikelregister.
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

  • 2,650 poäng 2k badge 2x thumb
Hej

Tänkte om ni istället under artikeln på eran order väljer att lägga en textrad med den specifika förklaringen och sedan längst upp till höger väljer Koppla textrad till beställning. När ni sedan skapar er beställning så följer textraden fint med.

Mia