Bättre möjligheter till kundunika priser - Administration

• 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag skulle önska en smidigare lösning för kundunika priser. En lösning där man helt enkelt på artikelkortet kan gå in och välja kund och vilket pris denna skall ha på artikeln eller dyl. Lösningen som finns idag genom att bolla med prislistor eller rabatter på artikelgrupper fungerar inte för oss vilket skapar stora bekymmer.
Foto på Markus

Markus

• 324 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 7
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Markus,

Tack för din synpunkt. Beskriv gärna mer kring hur du tänker dig att en sådan funktion skulle fungera. Hur många artiklar och kunder har du ungefär? Tänker du dig en matris på varje artikel där du har alla kunder listade och du sätter priset manuellt på varje kund? Hur skulle du vilja sköta uppdateringar och justeringar av dessa priser i framtiden?
Foto på Markus

Markus

I dagsläget har vi ca 1500 artiklar och ett hundratal kunder men i mitt fall skulle det främst beröra en handfull artiklar och en handful kunder. Ute i landet har vi många engångskunder eller sällan förekommande kunder som inte skulle beröras av detta. Men lokalt har vi dock kanske 20-30 kunder som skulle kunna beröras av detta och antalet produkter som skulle kunna vara aktuella är kanske ca 100. Som det är nu får vi ha anteckningar med kundernas specielpriser så vi manuellt får justera när de väl skulle kunna köpa detta, vilket öppnar upp för mänskliga fel.

Vi jobbar idag med olika rabattsatser på olika varugrupper. Men ibland kommer man överens med kunden om ett nettopris på en vara eller kanske en högre rabattsats på just den produkten och i dagsläget går det ju inte ordna i Visma så som det gjorde i Mamut (som dock inte var helt genomtänkt). Så som jag skulle vilja ha det är kanske att man har en flik på produktkortet alternativt kundkortet där man söker upp en specifik kund/produkt och fyller i vilket nettopris alternativt rabatt som skall gälla för denna kund på denna produkt. Och väljer man ett nettopris skall inga rabatter lämnas på den produkten, detta var problemet med Mamut att systemet lade ändå till rabatter på ordern.

Jag saknar även möjligheten att "stänga av" rabatter för en viss vara som man kunde göra i vårt tidigare affärssystem. Där kunde man bocka i "Inga rabatter skall gälla för denna vara". Man köper ibland in varor där samtliga kunder skall betala samma nettopris och man vill inte lägga den i en egen varugrupp pga utsktift av prislistor.
Foto på Helene Struthers

• 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Markus,

Tack för ytterligare information, nu förstår jag mycket bättre. Jag tror helt klart att funktionen skulle underlätta för en viss grupp användare men utifrån hur efterfrågan ser ut har jag inte underlag för att prioritera detta tillsvidare.

Vi fortsätter bevaka intresset i den här tråden för framtida diskussioner.
Foto på jimmy

jimmy

• 396 poäng 250 badge 2x thumb
En funktion som jag tror skulle vara bra är om man på varje artikel (i order/offert/fakturering) kan välja vilken prislista som ska användas och att man kan få upp 2 eller 3 olika prislistor i kolumner i artikelregistret
Foto på Alexander Carinci

Alexander Carinci

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag tror att det är väldigt viktigt för lite större företag att ha kundunika artiklar. speciellt företag som handlar mycket med andra företag. I mitt fall driver jag ett företag där mina kunder har olika priser på samma varor.

Detta gör det omöjligt för mig i längden att använda detta system då jag måste ha koll på varje utpris till varje företag vilket i slutändan kommer innebära att fel begås.

Jag kan inte heller byta system inom visma då de andra är pc-baserade.
Foto på Helene Struthers

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Alexander, tack för din input. Vi arbetar inte aktivt med den här frågan just nu men det är intressant att följa diskussionen så vi vet hur stort behovet är bland våra användare. 
Foto på grumak

grumak

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag vill att Kund ska kopplas till vald artikel. Man kan ju inte lägga in två artiklar som är samma men med olika pris . Och man kan inte göra en generell prisavdrag då det är olika på olika artiklar. Hur svårt kan det vara? En databas där kunderna ligger :

Databas artiklar
    Databas prislista
    Databas Kunder

Man kan hämta info från kund->prislista->artikel->artikel->kund osv.
Sen vet jag inte om man måste låsa artiklar i en prislista men det kan man ju skapa en generell prislista som exempel.
 Rabatterade artiklar

Men tror inte det ska behövas. Göra en prislista per kund låter vansinne om man inte bara kan kopiera en prislista och döpa om den. Men låter vansinne att ha 300 prislistor^^

mvh
Sebastian Johansson
Inköpsansvarig
Grus & Makadam I Vittsjö AB
Vitttsjö Bygghandel
E. Sebastian [@] grumak.se
T. 073 [5058152]
H. grumak.se

Visma admin 1000 Version 2014.12 Windows 7
(Redigerad)
Foto på Susanne

Susanne

• 60 poäng

Vi är ett företag som arbetar mycket med kundunika priser, men att lägga upp prislista för varje enskild kund känns ju sådär... Men antar att det fortfarande inte är någon prioriterad fråga?
MVH
Susanne

Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Just nu prioriterar vi andra områden för att förbättra upplevelsen för större delen användare. Precis som Helene skriver så fortsätter vi dock självklart att bevaka intresset i den här tråden, så det är jättebra att ni visar intresse!
Foto på Markus

Markus

Jag trodde aldrig det här skulle vara ett problem så jag får väl skylla mig själv lite som inte kollade upp det när jag gick över till Visma. Vi har använt tre andra affärssystem sedan början av 90-talet och alla dessa har haft kundunika priser på ett smidigt sätt. Som en dataingenjör med utbildning inom databaser och mjukvaruutveckling ser jag inte hur detta kan vara ett problem att implementera.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Markus,

När vi diskuterar och implementerar nya funktioner och förbättringar i programmet behöver vi alltid gör en avvägning av vad som ska prioriteras. Vi får in en stor mängd önskemål via den här kanalen och ambitionen är att kunna införa dessa över tid när efterfråga finns. Jag förstår och ser även i den här tråden att efterfrågan för kundunika priser finns hos en grupp av våra kunder. Just nu är det dock  andra områden som vi behöver prioritera där vi ser att det finns en stor vinst för merparten av våra kunder, både kortsiktigt och långsiktigt.
Foto på Anvi

Anvi

• 416 poäng 250 badge 2x thumb
Om jag förstår rätt ställde Markus denna frågan för 4 år sen? Jar det fortfarande inte hänt något? Vi har exakt samma problem som Markus och alla andra. Och som Markus beskriver en eventuell lösning är precis som jag tänkte också. Konstigt att annat prioriteras då man aldrig märker av några nya funktioner... har både admin 2000 och eEkonomi.
Foto på Pia

Pia

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Jag behöver möjlighet att lägga nettopris på specifika kunder. Att under kundkortet kunna skriva in ett artikelnummer och nettopris. Finns inte den funktionen? Annars verkar det som om det enda är prislista. Och man kan ju endast uppge en prislista på kunden. Samma som alla andra har.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 976 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Pia,

Precis som du skriver lägger man in en prislista per kund. Du har möjligheten att kopiera en befintlig prislista för att kunna redigera priserna för den specifika kunden men du kan även arbeta med rabatter om det är en radrabatt som ska gälla kunden och ett visst artikelnummer eller en artikelgrupp. Fördelen med att arbeta med rabatter är att du slipper uppdatera varje prislista när priset ändras. Du kan få tips om hur du arbetar med rabatter i filmen Arbeta med kundrabatter i Visma Administration»

Ha en fin dag!
/Joanna