Ej lagervara hamnar inte på beställningsförslag i Administration 2000

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Hej, jag undrar varför en order på en vara som inte är ikryssad som lagervara, inte går igenom systemet så att den kommer upp på inköpsunderlaget? Kunden har ju beställt varan, och vi behöver beställa den hos leverantören så att kunden kan få sin leverans!
Foto på FORZA

FORZA

• 720 poäng 500 badge 2x thumb
  • Irriterad

Publicerades för 7 år sedan

• 3
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Programmet kan bara hantera antingen lagervara eller ej lagervara, inget mitt emellan. Om man inte markerar en artikel för lagervara så passar det bäst för exempelvis tjänster osv, alltså inga fysiska artiklar.

Det kan ju vara så att man inte har varor på lager, utan att man istället beställer från sin leverantör först när man får en beställning från kund. Sen levereras det direkt ut till kund och hamnar därför aldrig på lagret.

Jag antar att du jobbar på detta sätt och då förstår jag att du upplever det som ett problem i Administration 2000 när artikeln inte är markerad som lagervara. Tror du att det skulle fungera att hantera denna artikel som lagervara? Det skulle kanske vara den bästa lösningen, för det gör ju egentligen inget att den aldrig faktiskt hamnar på lagret.
Foto på FORZA

FORZA

Hej, några nyheter om detta? En viktig funktion om man använder inköpsfunktionen men inte kan ha allt på lager. Det är heller ingen lösning att göra alla produkter till lagervaror, med f.n. ca 25.000 artiklar skulle inköpsförslagen bli väldigt många sidor i varje artikelgrupp.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! Den här frågan har dykt upp i en annan tråd här på forumet: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Gå gärna in där och delta i diskussionen.
Foto på FORZA

FORZA

Jag tycker nog inte att det är riktigt samma fråga men de berör definitivt varandra.
Det borde ju vara ganska självklart att en order alltid skall gå igenom systemet och komma upp på inköpsunderlaget antingen artikeln är markerad som lagervara eller inte, någon har ju gjort en order och vill därigenom ha varan.
Om inte varan är markerad som lagervara försvinner ju ordern i cyberrymden. Om ni prövar att provköra systemet med några tusen artiklar förstår ni säkert problemet bättre!
Foto på Helene Struthers

Ok, tack för återkopplingen. Vi gör om detta till en idé så får vi hantera det som ett separat önskemål parallellt med den diskussionen jag hänvisade till och då se på scenariot i sin helhet. Vi har dock inte med detta i planen just nu eftersom vi har större efterfrågan på förbättringar inom andra områden i programmet.
Foto på ThomasH

ThomasH

• 1,760 poäng 1k badge 2x thumb
Skulle vilja vet hur det går med det här förslaget. Självklart måste produkten komma upp på inköpsunderlaget trotts att det inte är en lagervara :-) Håller fullt med Forza att detta bör rättas till. Omöjligt att hantera beställningar med hjälp av inköpsförlaget programmet föreslår om vi ska ha alla tusentals artiklar som lagervar i systemet.

Mvh
Thomas
Foto på FORZA

FORZA

Hur går det med detta? Det är en stor brist som gör att programmet blir onödigt tungrott om man har många produkter > 25.000 som vi har, och använder inköpsfunktionen.

MVH

Dan

(Redigerad)
Foto på Diodhuset

Diodhuset

• 1,216 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
Hos oss har vi markerat denna typ av varor (ej lagerförda beställningsvaror) som lagervara och satt beställningspunkten på - 1. På så sätt får du inget inköpsförslag förrän någon har beställt varan. Det fungerar väldigt bra hos oss.

Hoppas detta kan hjälpa er.
Foto på Hobio

Hobio

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

jag är på Forzas linje, vi har dock det motsatta problemet, vi har c:a 18000 artiklar där alla är markerade som lagervara (annars kan inte vår webbshop hantera några beställningar) då någon kund kan boka vad som helst. När vi tar ut ett beställningsförslag så blir det ganska många sidor som det är nu. Vi vill bara att det skall bli ett inköpsförslag om det verkligen finns en order på just den artikeln alternativt om det är satt några parametrar under fliken "3. Inköp", rutan "kvantiteter", om det bara står 0, 0, 0 skall ingen artikel föreslås.

I vårt gamla program, XOR Compact 5, sköttes denna funktion galant, kika på den funktionaliteten så blir Visma Adm ännu bättre......
Foto på Helene Struthers

Hej, tack för senaste input i den här diskussionen. Vi arbetar inte aktivt med den här biten just nu men jag uppskattar att ni visar ert intresse i frågan. 
Foto på FORZA

FORZA

Hej, jag undrar om det har hänt något nytt i den här frågan?
Foto på ThomasH

ThomasH

Bra att du påminner Forza. Vi har riktiga problem att automatisera våra inköp i systemet pga det inte fungerar (som det borde).
Mvh
Thomas
Foto på FORZA

FORZA

Ja, det här är en riktigt dålig del i ett i övrigt bra program. Troligen förstår man inte vidden av problemet, jag har fått förslaget att göra alla produkter till lagervara (23.000+) Vilket skulle resultera i inköpsunderlag i metervara bara på en artikelgrupp! Upp till bättring Visma, provkör inköpsmodulen med några tusen artiklar, så förstår ni nog bättre! Det kan rimligtvis inte vara någon jätteförändring att få alla order att dyka upp på inköpsunderlaget antingen det är ikryssat lagervara eller inte!  
Foto på ThomasH

ThomasH

Håller helt med att programmet är toppen men här brister det (illa för oss som behöver bra logistiklösningar). Troligen är det så att det inte är speciellt många som kör inköpsmodulen och därför inte heller någon som har åsikter kring den. Upp med en tumme alla som använder inköpsmodulen och är nöjda med den.

Visma = vore toppen om ni tar er tid att titta på den här delen av programmet oxå.

Mvh
Thomas
Foto på Henry

Henry

• 252 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Jag har hittat på en liten "work around" runt problemet som Visma inte vill göra något åt. Problemet är att Visma tolkar siffran i "beställningspunkt" som trigger inte när man hamnar under beställningspunkten.
Ett sätt att lösa det är att ange -1 som beställningspunkt på de artiklar man har i sitt system, som "beställningsvara". Då triggas inköpet först när någon gjort en beställning och man slipper alla 0 rader i beställningsförslaget. OBS! att Max & Minsta beställning måste vara 0 annars triggar de inköpet.

Inte den mest optimala lösningen med det kan fungera för många antar jag.

Mvh
Henry
Foto på ThomasH

ThomasH

Toppen Henry, ska testa det! 

/Thomas
Foto på ThomasH

ThomasH

Henry, "work around" ser ut att funka. Vet du något sätt att skapa en beställning utifrån inköpsförlaget, ser ut som om Visma har missat den detaljen tror jag :-)

Mvh
Thomas
Foto på FORZA

FORZA

Absolut en kul variant, men då skulle man behöva göra alla produkter till lagervara och sedan lägga in -1 på alla som inte skall vara lagervara om jag förstått rätt?
Foto på Henry

Henry

Hej,

Forza: du har helt rätt. Det kan man enkelt göra med massuppdatering :)

Den lilla detaljen med att skapa ett beställningsförslag finns i Visma men den är väl gömd. Det går att skapa beställningsförslag med automatik, men med vissa begränsningar. I (försäljnings)orderläge kan man välja att skapa en beställning, under knappen, skapa - beställning. Här finns en liten käck bockruta som man kan kryssa i "Komplettera beställning med artiklar vars..." Problemet är att man inte kan göra några direkta urval utan det skapas en del kanske onödiga beställningar som man inte vill. Dessa går ju dessutom inte att radera, hmm. De måste tyvärr makuleras.

Här borde verkligen Visma tänka till och lägga till funktionaliteten i inköpsmodulen, det r ju nästan klart.

Mvh
Henry
Foto på ThomasH

ThomasH

Ja, det är ju nästan klart :-) men inte hela vägen fram. Skulle ju va bra att kunna välja EN leverantör, tex genom att lägga till filtret Huvudleverantörsnr så skulle man ju kunna använda funktionen temporärt (även om den är lite krystad då funktionen ska ligga under inköpsmodulen).

Jaja, får se hur lång tid det tar innan Visma reagerar på den här tråden och förhoppningsvis gör något åt det.

Mvh
Thomas
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,

Jag förstår er önskan. Det är inget som är planerat just nu men jag tar med mig den när vi ska sätta oss och titta på vad vi ska göra till kommande versioner. Jag följer tråden och ser om det är fler som önskar det.

Mvh
Susanne 
Foto på ThomasH

ThomasH

Hej Susanne Friman,
Jag har redan kolla, skrev för en tid sedan: "Upp med en tumme alla som använder inköpsmodulen och är nöjda med den." Men ingen har satt tummen upp på det så tolkar att ingen är nöjd... (Ironi som du förstår men jag tror inte du kommer få mycket respons här av de som verkligen behöver.)

Mvh
Thomas
Foto på Henry

Henry

Hej Susanne,

Kul att ni observerat tråden i alla fall, men det är nog som ThomasH hävdar. Om ni letar efter framtida förbättringar till era program är detta kanske inte rätt forum att hitta idéer. Jag tror inte att många av de som gärna hade velat ha en bättre inköpsfunktion t.ex. letar här, tyvärr.
Jag har jobbat med era programvaror i snart 25 år, både som användare och säljare/konsult av era produkter, och detta var mitt första inlägg här!. Vi är många som har mycket idéer & önskemål om vad som bör förbättras i framtiden men inte tar oss tid till att skriva i detta forum om våra idéer. 
Visst borde det finnas en 5 årsplan för produktens utveckling och inte att ta med AdHoc önskemål från forumet som produktens utveckling. Inköpsmodulen är mycket enkel och skulle behöva en uppdatering för att man skall kunna använda denna på ett vettigt sätt. Det är dessutom relativt enkelt att göra förbättringar på denna då många funktioner redan finns även om de är i form av embryon.

Ni har ju världens bästa idéfabrik i oss användare - försök hitta bättre sätt att samla in våra synpunkter så kan vi hjälpas åt att göra produkterna så bra som det bara går.

Mvh
Henry
Foto på FORZA

FORZA

Hej, undrar om det har hänt något med detta?

MVH

Dan

Foto på FORZA

FORZA

MVH

Dan

Foto på FORZA

FORZA

Foto på RolfM

RolfM

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Är det på gång någon uppdatering i detta 6 år gamla ärende?