Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Klarna avräkningsnota

Hej! Vi har precis fått vår första betalning från klarna och jag vill enkelt ha förklarat för mig hur vi ska bokföra detta korrekt i eekonomi.Summan som klarna skickat till vårt konto är 714,50:-. Fakturan som klarna skickat till kunden var på 752:-. Dom har alltså gjort ett avdrag för sina avgifter på Tot. 37,50:- (30:- exkl.moms och 7,50 moms)I samband med inbetalningen på kontot så har banken dragit 10:- i aviseringsavgift och 1,50:- för internetbetalning. Dessa avdrag är kopplade till den aktuella inbetalningen på kontoutdraget med samma referensnummer.Hur går jag tillväga steg för steg med hela detta moment i Eekonomi? Jag har ju ingen faktura i programmet eftersom klarna ju skickat ut den. Förklara gärna steg för steg enkelt här, tror det hade hjälpt många fler än mig som sitter och kommer sitta inför samma moment.

31 SVAR 31
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om pengarna har kommit in på något av dina konton som du har registrerade i Visma eEkonomi så går du in under Kassa- och bankhändelser och väljer det kontot. Händelsen matchar mdu mot en Övrig insättning - Egen kontering.

Avgiften som Klarna drar kan du bokföra på ett konto under 60xx, aviseringsavgiften tillhör bolagets kreditavgifter och bokförs på konto 849x eller liknande. Avgiften för internetbetalning antar jag är någon typ av bankkostnader och bokförs normalt sett på konto 657x.

Jag antar att det du då har på ditt kontoutdrag är 703:-?
Konteringen skulle i ditt fall då bli:

19xx debet 703:-
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)
60xx debet 30:- (avgiften hos Klarna)
2641 debet 7,50:- (ingående moms om det specificerades på avgiften)
849x debet 10:-
657x debet 1,50:-

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag bokför med kontantmetoden, ska jag inte göra nån faktura/kontantkvitto på resp kund i mitt vismaprogram utan bara boka en kontering med 1930, 3041, 2611, 6044, 2641 och sätta avräkningen från klarna där som underlag?

 

 

Hej.

Nu tror jag snart att jag läst igenom alla foruminlägg angående avräkning från Klarna. 😅

Jag är nystartad så allt med bokföring är väldigt nytt för mig. 

Så till mitt lilla problem jag stött på.

 

Jag har följt alla steg enligt inlägget men jag får fortfarande en differens på -62,25 (vilket är utgående moms beloppet) Vad är det jag gör fel?  Har försökt ändra försäljningssumman men momsen dras automatiskt så får det inte att gå ihop.

 

Jag har gjort så här,

1930 - Företagskonto:  Debet 235,93

3051 - Försäljn varor 25%: Kredit 249

2611 - Utgående moms: Kredit 62,25

6064 - Factoringavgifter: Debet 10,45

2641 - Debiterad ingående moms: Debet 2,62

 

= Debet 249

   Kredit 311,25

 

Mvh Caroline

Hej Caroline!

 

Tack för din fråga. Anledningen till att du får en differens på 62,25 är för att du verkar ha angett försäljningen på 3051 ink moms, istället för ex moms. Om man kikar på det du får in, 235,93 och adderar factoringavgiften som är 10,45 plus ingående momsen 2,62 så blir totala beloppet 249 kr. Så beloppet mot 3051 bör istället vara ex moms, 199,2 kr och utgående momsen 49,8 baserat på de belopp du angett ovan. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så jätte mycket för ditt svar. 

Vilket konto skulle jag behöva lägga försäljningen på istället?

Tack så jätte mycket. Lyckades få det rätt nu 🙌🏼😊

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack. Jag hade redan skapat en ny faktura på samma belopp som klarna skickat till kunden för att ha ngt att matcha mot....men det var väl fel då antar jag, hur tar jag bort den fakturan? Hittar ingen knapp för det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Har du bokfört en faktura som du inte vill ha behöver du skapa en kreditfaktura som matchar denna. Det gör då genom att markera fakturan inne på Försäljning - kundfakturor. Välj Åtgärder - Kreditera. Se till att denna fakturan matchar den felaktiga fakturan, så att fakturadatumet är korrekt. När denna kreditfakturan är skapad behöver du kvitta de båda fakturorna mot varandra. Det gör du genom att markera kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta. Plocka upp fakturan du vill kvitta mot.      
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack. Så då behöver jag alltså inte ha någon faktura att matcha mot i bokföringen när det gäller klarnabetalningar? Det räcker att göra som Anna skrev så är det korrekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eventuellt behöver du ett kassasystem. Kolla detta med skatteverket om du behöver bokföra en faktura att matcha mot. Jobbar du efter bokföringsmetoden faktureringsmetoden så ska du nämligen bokföra din faktura på fakturadatumet.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag jobbar efter kontantmetoden?

Hej!

 

Tack för din fråga. Du behöver alltid ha ett underlag till din försäljning du gjort. Som min kollega har skrivit i tråden till en annan kund , " Antingen om du använder ett kassaregister, om du skapar kontantfakturor eller om Klarna skapar godkända underlag. Du skulle behöva kolla med skatteverket vad de säger exakt angående underlag.  " Så kolla med Skatteverket om det går bra att enbart använda underlaget du har från Klarna, i sådana fall så blir en avräkningen ditt enda underlag ja mot den konteringen du beskrev. I annat fall så är Klarnas avräkning egentligen bara ett kompletterande underlag på den utbetalning de gör till dig, där du även har tex en kontantfakturor eller kassasystem som visar din försäljning mer utförligt. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så säkrast är att göra en faktura på försäljningen till resp kund… när jag sen får avräkningen från klarna så bokar jag fakturan som betald och avräkning till klarna i samma verifikation, hur ser konteringen ut då?

Hej igen!

 

Rent bokföringsmässigt så kan en kontering gällande betalning från klarna tex se ut så här:

 

19xx debet (inbetalningsbeloppet)
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)
60xx debet (avgiften hos Klarna)
2641 debet (ingående moms om det specificerades på avgiften)

 

Så de konton du föreslog i ditt första meddelande fungerar utmärkt om det är de du använder i programmet. Om du skulle behöva hjälp med hur man gör detta rent programmässigt, så rekommenderar jag dig att kontakta vår fina support som kan guida dig.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, du behöver ha ett underlag för detta. Antingen om du använder ett kassaregister, om du skapar kontantfakturor eller om Klarna skapar godkända underlag. Du skulle behöva kolla med skatteverket vad de säger exakt angående underlag.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är i samma sits. Kan jag således skapa en kontaktfaktura som matchar den utbetalning Klarna gjort till mig och sedan bokföra som i Annas exempel?
popannika
MEDLEM

Och hur går man tillväga om man har faktura metoden???
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det hela beror på lite hur ens försäljning och hantering mot Klarna ser ut. Är det så att man t ex har en webshop eller liknande där "Klarna - Faktura" finns som betalsätt, så skapas alltså en faktura hos Klarna som skickas ut till kunden. Klarna i sin tur betalar sedan in pengarna till er.

I så fall räcker det med kvittot som webshopen genererar som underlag, och bokföringen görs då enligt Annas tidigare förslag då pengarna kommer in (om man har kontantmetoden):

19xx debet 703:-
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)
60xx debet 30:- (avgiften hos Klarna)
2641 debet 7,50:- (ingående moms om det specificerades på avgiften)
849x debet 10:-
657x debet 1,50:-

Har man faktureringsmetoden så skapar man först en verifikation som tar upp kundfordringen, direkt när webshopordern lagts från kunden. När Klarna senare betalar in pengarna så bokförs den som en andra verifikation. Det kan t ex se ur så här, med samma siffror som ovan exempel:

Beställning:
1510 debet (hela ursprungsorderns belopp (752:- i ovan exempel))
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)

Betalning från Klarna:
19xx debet 703:-
1510 kredit 752-
60xx debet 30:- (avgiften hos Klarna)
2641 debet 7,50:- (ingående moms om det specificerades på avgiften)
849x debet 10:-
657x debet 1,50:-

/Karl
popannika
MEDLEM

Jag säljer behandlingar genom BokaDirekt som kunden kan betala med klarna och jag har faktureringsmetoden så vet inte alls hur jag ska bokföra detta. Klarna betalar ut totala försäljnings summan veckan efter om jag har förstått det hela korrekt. Är tacksam för så utförligt hjälp som möjligt då jag är nybörjare inom detta.
Mvh/Annika
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

har enskild firma m kontantmetoden samt Visma ekonomi smart.

Blir inte klok på alla forumtrådar kring Klarna o Actiway.

 

När en kund bokar en behandling hos mig via Boka Direkt o väljer Klarna som betalningsmetod så skapar jag i dagsläget ingen kundfaktura när behandlingen utförs. Jag bokför detta först när avräkning/utbetalning görs via Klarna till mitt bankgiro/företagskonto enligt nedan kontering:

 

klarnas avräkningsnota:

Summa utbetalning till mitt bankgiro på konto 1930 (Debit)

Klarnas moms på konto 2641 (Debit)

Summa klarnas kostnader/avgifter på konto 6060 (Debit)

Butikens moms på konto 2611 (Kredit)

Butikens fakturaköp ex moms på konto 3041 (Kredit)

 

Är detta korrekt?

Om så är fallet, hur gör jag i såfall m de behandlingar som kommer utbetalas i Januari men som avser 2019 om jag inte skapat kundfaktura innan? Jag har ju inga bokförda kundfordringar då. 

 

När mina kunder köper behandling av mig o betalar m swish hos mig så skapar jag en kundfaktura som sedan matchas mot inbetalningen.

 

Tacksam för svar så det blir rätt vid bokslutet.