Klarna och Visma enskild firma Kundfordringar?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
Hejsan! Använder visma enskild firma och även klarna. Eftersom de gör utbetalningarna i efterhand har jag nu fått in pengar från klarna för beställningar som gjordes förra året. Hur bokför jag det? Ska det läggas in som försäljning detta år i alla fall, eller hur fungerar det? Jag ser att man kan föra in dem manuellt under kundfordringar, men då kan man inte lägga in klarnas avgifter i samma post. Borde jag lägga in försäljningen som kundfordringar och sen klarnas avgift i en separat post? I så fall, ska jag lägga in klarnas avgift i "övriga utgifter" eller "Gamla leverantörsskulder"?
Foto på silversjo

silversjo

  • 272 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Kontantmetoden som du har i programmet Enskild Firma innebär att man bokför inkomster och utgifter när in- respektive utbetalningarna sker.

Programmet beräknar automatiskt vilka kundfordringar som finns vid årets slut, när du har skapat alla dina fakturor till kunder i programmet och bokför fakturorna som betalda allt eftersom betalningarna strömmar in.
Då vet programmet vilka fakturor som är obetalda vid årsskiftet. Värdet av dessa fordringar tar programmet upp i bokföringen vid årsbokslutet enligt de regler som gäller och utan att du behöver göra några andra åtgärder.

Om du av har kundfordringar vid årets slut som inte fakturerats via programmets fakturadel, kan du manuellt ange summan av dessa kundfordringar under Årsrutiner - Kundfordringar - Övriga kundfordringar som inte registrerats i programmets fakturadel.

Om avgifterna till Klarna avser 2016 registrerar du dem under Årsrutiner - Leverantörsskulder mm - Ange skulder till leverantörer för inköp under 2016 som betalas tidigast år 2017

Hoppas detta besvarade dina frågor

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Marie

Marie

  • 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Har samma frågeställning men använder Eekonomi. Finns det ett liknande tillvägagångssätt jag kan använda mig av?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 4,976 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Marie, 


Är det så att du har skapat fakturor under 2018 för dessa beställningar som dina kunder har? Om det isåfall finns obetalda kundfakturor på datum under 2018 i ditt eEkonomi så kommer intäkten och momsen att bokas upp per den sista december 2018. Du kan läsa mer om hur det hanteras i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi.


När du sedan får inbetalningen tänker jag att du bokar bort kundfordringen mot det konto som du får in pengarna på samt bokar upp avgiften som klarna tar ut i samma verifikation. Rekommenderat att du skapar en bankhändelse på det och sedan matchar det som en inbetalning av kundfaktura och visar att fakturan är helt betald, sedan kan du skapa upp en ny bokföringshändelse och då matcha avgiften som klarna tar ut som en egen kontering.


/Theodor
Foto på Marie

Marie

  • 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Nej. Det är klarna som fakturerar och jag bokför sedan efter avräkningsnotan jag får i samband med utbetalningen.

Delade upp klarnas utbet samt avgifter på en ”dummy” kundfaktura per 181231 samt leverantörsfaktura. Markerade sedan dessa som betalda. Eekonomi bokade då lev faktura samt faktura på 2018 och inbet på datumet klarna betalade ut 2019 . Känns rätt.