Klient kan ej ansluta till databas - Administration

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Det gick ej att ansluta till databasen - Administration

Har installerat allt nytt på en ny dator och det rullar på och vid installation sa den att den gjorde inställningar för fler datorer. Från annan dator hittat in till klientsetup och installerat och allt ser bra ut tills man klicka för öppna ett företag. Då kommer det upp en ruta som säger "Det gick inte att ansluta till databasen" Någon som haft problemet och sitter på en lösning?
Foto på dornis

dornis

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Dornis!
Vilken version har du laddat ner? Jag skulle vilja att du laddar ner och installerar 2018.2. Kvarstår det felet efter det så behöver vi hjälpa dig igång.Återkom gärna.
Foto på dornis

dornis

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
Har uppdaterat till 2018.2 och när man skall öppna företag dyker text ”användaren saknar behörighet att logga in”. Provat att lägga upp anv och kryssat i behörighetskontroll men det löser inte problem.
Foto på hannes

hannes

  • 60 poäng
Går inte att ansluta till databsen
Foto på W. Wladimiroff

W. Wladimiroff

  • 84 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Databaskonvertering Administration 500.

Problem  efter uppgradering av Adm 500 till version 2018.1. Den 18-05-25 genomförde vi uppgraderingen, som visserligen tog lång tid, men avslutades normalt. Vid återstart av datorn och därefter start av Adm 500 kom felmedelande: "Det gick inte att ansluta till databasservern (local) VISMA." och programmet startar ej.
Vi har idag 18-05-27 kontrollerat att vår internetanslutning fungerar normalt, men får samma felmeddelande.
Tacksam för ett förslag till åtgärd. M v h Wladimiroff
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Kan det vara så att du har en win 7 eller 8 miljö? Kan du kolla vad det står i logg-filen, den hittar du under C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration som standard. Den heter spcsadm.log
i den står det ett felmeddelande som vi kan tolka åt dig. 
Foto på dornis

dornis

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
Huvuddator win10pro och klient win10home

[2018-05-30 17:00:16 (8404,11828)]: SQLState 28000, Native error 18456: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server][SQL Server]Login failed for user 'SPCS_Adm_FTG3_sysop'.
[2018-05-30 17:00:16 (8404,11828)]: SQLState 01S00, Native error 0: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server]Invalid connection string attribute
[2018-05-30 17:01:40 (11544,11688)]: SQLState 28000, Native error 18456: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server][SQL Server]Login failed for user 'SPCS_Adm_FTG3_mr'.
[2018-05-30 17:01:40 (11544,11688)]: SQLState 01S00, Native error 0: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server]Invalid connection string attribute
[2018-05-30 17:01:59 (11544,11688)]: SQLState 28000, Native error 18456: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server][SQL Server]Login failed for user 'SPCS_Adm_FTG3_mr'.
[2018-05-30 17:01:59 (11544,11688)]: SQLState 01S00, Native error 0: [Microsoft][ODBC Driver 11 for SQL Server]Invalid connection string attribute
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Hej dornis!
Precis som det står så saknas det behörighet på SQL servern. Jag ber en kollega ringa dig under dagen. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.