Kunde inte tolka det som klistrades in, Länsförsäkringar - eEkonomi

  • 4
  • Problem
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Ett nytt problem som inte funnits tidigare. När jag ska klistra in kontoutdraget så får jag meddelande att Visma ej kan läsa det inklistrade utdraget. Vad beror detta på?
Foto på comafab

comafab

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 4
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

För tillfället verkar det vara något problem med att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar i Visma eEkonomi, precis som du skriver.

Vi håller på att undersöka detta och uppdaterar tråden så fort vi har någon ny information. :)

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på edl

edl

  • 60 poäng
Hej!

Någon uppdatering på problemet?
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Vi undersöker fortfarande problemet, vi uppdaterar här igen så fort vi har mer information :) 

/Nellie 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 

Nu ska det fungera igen att kopiera/klistra in kontoutdraget från Länsförsäkringar utan att mötas av meddelande om att informationen inte gick att tolka. Testa gärna så att det fungerar för er och återkoppla annars här i tråden :)

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
Foto på mebm00

mebm00

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Det fungerade inte idag när jag försökte... :(
Foto på mebm00

mebm00

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
Samma felmeddelande som tidigare "går ej att tolka"
Foto på Yvonne

Yvonne

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Fungerar inte bra hos mej heller, Betalda fakturor från DHL kommer tex inte med vilket skapar en väldig förvirring
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,680 poäng 10k badge 2x thumb
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,682 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

Ni som inte får det att fungera, använder ni Länsförsäkringar företag eller privat? 
Foto på Roda

Roda

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Länsförsäkringar företag, och det är inte alla transaktioner som flera bara vissa, och detta ör det lätt att tappa en och annan transaktion när man klipper in flera åt gången
Problemet är de transaktioner som innehåller parenteser som ger detta fel, tex DHL FREIGHT (SWEDEN) AB 
En work-a-round är att klistra in i notepad och ta bort parenteserna och sedan klippa in det i eEkonomi.
Foto på mebm00

mebm00

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
För mig är det alla transaktioner och jag använder Länsförsäkringar företag.
Foto på mebm00

mebm00

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kunde inte tolka det som klistrades in, Länsförsäkringar - eEkonomi.

Det funkar fortfarande inte, får felmeddelande:
kunde inte tolka....

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Inte alla transaktioner klistras in, Länsförsäkringar - eEkonomi.
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi har märkt att det fortfarande är problem att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar och en anledning är om det finns paranteser i referensen. Självklart är detta något som vår utvecklingsavdelning håller på att kika på och vi återkopplar så fort vi har någon ny information. 

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

För tillfället så finns det två olika problem gällande att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar. 

1. Finns det paranteser i referensen får man meddelande om att kontoutdraget inte kunde tolkas. 
2. Om man har transaktioner som gör att saldot (på bankkontot) överstiger 1 000 000 kr så kommer inte de transaktionerna att klistras in. 

Vi håller på att kika på detta och återkopplar så fort vi har mer information!

/Jenny
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 14,582 poäng 10k badge 2x thumb
Nyfiken fråga till Visma:
Finns det någon som helst antydan till standard  som är gemensam mellan de olika bankerna gällande utseende/innehåll på kontoutdragen? Eller är det totalt vilda västern där alla gör en egen variant och uppdaterar/ändrar precis som de vill utan att alls tänka på omvärlden (som tex Visma och andra ekonomisystemsleverantörer)?

Man kan ju tycka att det borde vara lite i deras eget intresse att ha någon hantering av detta men känns inte som de tänker så. :-)

Eller vad jag kanske egentligen menar: PSD2 kan inte slå igenom fort nog....
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
En del av problemet är väl att olika banker har olika utseende på sina "hemsidor" och därmed blir (både den synliga och osynliga) formateringen olika, därav förmodligen en mängd olika sätt att tolka kontoutdraget...  men ja, det kanske löser sig... ;-)
Foto på Anna W

Anna W

  • 556 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Jag har haft problem länge med att klistra in kontoutdragen från Länsförsäkringar Bank och det börjar nu kännas väldigt tungarbetat att inte ha tillgång till en pålitlig funktion. Senast idag kunde programmet inte läsa insättningen på företagets bg, vilket väl borde tillhöra den mest frekventa och vanliga typen av transaktioner?!. Det har vad jag förstår inget med paranteser i referensen att göra, och det är inte 1 000 000 på kontot. 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa!

Idag har jag glädjen att berätta att vi har gjort en förändring gällande att kopiera/klistra in sitt kontoutdrag från Länsförsäkringar. 

Vi har tidigare haft problem med att läsa in kontoutdrag som innehållit: 
- Parenteser eller specialtecken , och ;
- Transaktioner som gör att saldot på kontot överstiger 1 000 000.

Numera så fungerar det att klistra in kontoutdrag som innehåller ovanstående. Testa gärna hur det ser ut hos er och tveka inte på att återkoppla till oss. :)

Jag vill passa på att informera om att vi inte stödjer att klistra in kontoutdrag från Länsförsäkringar Privat utan enbart från Länsförsäkringar Företag. 

Ha en fin fredag!
/Jenny
Foto på Cicci

Cicci

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
När man har enskild firma på Länsförsäkringar är det ett privat konto. Jag har tidigare kunnat klistra in kontoutdrag, varför går det inte längre? 
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Cicci!
När du skapar upp ett bankkonto i eEkonomi under Inställningar så kan du bara välja att koppla det mot ett 19-konto i kontoplanen. Är det ett privat konto så brukar man bokföra mot 2018/2013, övriga insättningar/uttag. 
Så tanken i programmet är egentligen inte att ha ett privatkonto skapat och koppla mot den funktionen. Dina privata utgifter får ju inte bokföras i firman. Däremot kan du "låna ut"/sätta in pengar i din firma för att kunna göra inköp t.ex. 

Kontoutdragen är uppbyggda på lite olika sätt, särskilt olika banker emellan, och kan även vara olika mellan den privata inloggningen och företagsinloggningen som finns på banken. Vi har inte gjort några tester för att det ska fungera med ett privatkonto. Det kan vara så att de har lika uppbyggnad på privat och företag och då lär det fungera ändå. Vågar inte svara på om banken har gjort någon mindre justering, eller vad det är som gör att det inte fungerar nu.

Återkom gärna med mer information om vad som händer när du försöker klistra in så kanske vi kan lösa det ändå :) 
/Sanna
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 14,520 poäng 10k badge 2x thumb
Inte mitt problem men jag när jag läser den här tråden får jag intrycket i inlägg efter inlägg från olika skribenter att Länsförsäkringar inte ger enskilda näringsidkare företagskonton utan privatkonton?  Det är alltså inte dessa kunders val att privatkonton? Eller missförstår jag tråden?

Och om då Visma bara stöder kontoutdrag från företagskonton så stängs alla enskilda näringsidkare som använder Länsförsäkringar ute från funktionen i Vismas program?
Foto på Yvonne

Yvonne

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Precis så, fast det är ändå inte ett privatkonto, kontotypen heter "Rörelsekonto Företag" så det är ju ett företagskonto, men under samma inlogg som alla mina privata konton.
Jag har alltså inget särskilt inlogg till en företagssida på Länsförsäkringar.
Jag (vi) blandar alltså inte ihop företag och privata pengar på något sätt.

Det har ju tidigare fungerat utmärkt, bara inte efter de senaste uppdateringarna.

Det står bara att det inte kan läsas när man försöker klistra in.
(Redigerad)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Tack för förtydligandet! Det är jag som inte har koll på benämningarna av kontona på alla banker. Då verkar det ändå vara en typ av företagskonto, bara att det ligger under inloggningen för privat. Det var jag som missförstod, tolkade det som att det var ett vanliga privatkonto vi pratade om. :) 

Vi har precis upptäckt ett annat specialtecken som ställer till det, nämligen < eller >. 
Har ni möjlighet att kontrollera om något av dessa finns i informationen ni klistrar in? 
Jag tror att det kan vara detta som ställer till det, att det inte går att klistra in. 

Du kan klistra in informationen i t.ex. Anteckningar och sudda ut om det finns något sånt tecken. Kopiera informationen igen och klistra in. Då ska det funka. 
Det ska ni såklart inte behöva göra men tyvärr har jag ingen lösning på dessa specialtecken ännu så det är en väg för att komma runt det just nu. 

/Sanna
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,596 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi har undersökt saken vidare gällande Länsförsäkringar Företag och Länsförsäkringar Privat och vi stödjer båda formaten nu. 

Ha en fin kväll!
/Jenny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.