Version 5.31 är långsam och hänger sig - Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Gammal

Nya versionen av Visma Admin 2000 är mycket långsammare än den tidigare och "hänger" sig i flera sekunder med meddelandet Svarar inte. Är det bara vi som upplever detta eller har andra samma problem - finns det något vi kan göra?
Foto på STS

STS

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
  • Frustrerad

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Vi har inte upplevt att någon generell förändring av hastigheten bland våra kunder efter den senaste uppdateringen. Det finns ett par saker du kan testa för att få upp hastigheten. Gör en registervård i företaget under Arkiv - Registervård. Om du jobbar i nätverk rekommenderar jag att du gör detta på serverdatorn för att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vidare kan du även kontrollera att Visma Administration är undantaget i antivirusprogrammet. Gör också gärna undantag för .cdx-, .dbf- och .tr-filer i antivirusskyddet. Jobbar du i nätverk så gör detta både på servern och arbetsplatserna.

Om inget av detta hjälper så kontakta oss gärna på 0470-706200 så får vi felsöka vidare.
Foto på Ellge

Ellge

• 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
Har samma problem! Jobbar som redovisningskonsult och har flera klienter med Visma Administration och jag har samma problem även hos dem. Störst problem har jag hos en klient som har Administration 2000 i nätverksversion.
Foto på STS

STS

Vi kör server version också och problemet uppstår i nätverket. När vi kör Admin som Remote Desktop går det bra. Problemet uppstår så fort vi börjar arbeta med Admin via klienterna i nätverket. Vi har senaste utrustning och det spelar ingen roll om vi har en eller flera klienter igång och det verkar inte som om andra program som kör i nätverket har någon inverkan på hastigheten.
Uppenbarligen har Visma ändrat så att antingen ska all information som sändes i nätverk, verifieras eller så har man ändrat så att mycket mer information sändes fram och tillbaks mellan server och klienter.
Foto på Ellge

Ellge

Precis samma problem som jag har!!!
Kör också via Remote Desktop och då fungerar det, men när jag är "på plats" hänger det sig. Det verkar som om serverprogrammet inte "väntar" tillräckligt länge, utan så fort det blir en liten fördröjning så kommer det upp felmeddelanden och det hänger sig.
(skönt att det inte bara är jag som dessa problem, man känner sig lite tjatig ibland i kontakt med supporten)
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Om inte mina förslag ovan gör någon skillnad rekommenderar jag att ni kontaktar oss på 0470-706200 så vi kan undersöka era problem närmare.
Foto på FORZA

FORZA

• 720 poäng 500 badge 2x thumb
Vi har precis samma problem, finns det någon färdig lösning nu?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Hej Forza!

Senaste version är numera 2013.01, så om du inte har installerat den så rekommenderar jag att du börjar med det. Har du problem i den senaste versionen, kontakta oss på 0470-706200 så får vi undersöka närmare vad det kan bero på.
Foto på Ellge

Ellge

Har version 2013.01 och upplever att programmet "tänker" väldigt länge när det försöker få kontakt med Min sida på Vismaspcs. Om den inte får kontakt direkt (om man inte är uppkopplad eller har dålig fart på bredbandet just då så är programmet otroligt segt - irriterande!
Foto på FORZA

FORZA

• 720 poäng 500 badge 2x thumb
Instämmer!
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb
Jag kör 2013.01 och efter nya användargränssnittet tar programmet väldigt lång tid när man byter vy, t.ex. till levarentörsfakturor och kundfakturor eller kundfakturor och ordrar. Har ni snabbat upp detta i kommande version? Det kan ta alltifrån någon sekund till många sekunder.
Foto på STS

STS

Jag väljer ofta at köra remote access via internet till vår server för att köra Admin 2000. Annars tar det ofta så lång tid att köra via vårt trådlösa nätverk som är av topp standard. En av sakerna som gör att vi börjat titta på alternativ leverantör.
Foto på Kenneth

Kenneth

• 180 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har samma problem. Att arbeta normalt med order fakturering är ok men när rapporter ska tas fram är det kört.
Hårdvaran är av toppklass och jag har försökt få konstruktiva lösningar från Er support på problemet utan resultat. Får endast till svar att kontrollera antivirus program och köra rensning.
Problemet ligger inte i detta utan i programmet så se till att lösa detta.
Ser fram emot en lösning inom kort. V.2015.0
(Redigerad)
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Hej Kenneth!

Jag ber en kollega kontakta dig i början på nästa vecka så att vi kan felsöka vad dina problem beror på.
Foto på KiRanz

KiRanz

• 422 poäng 250 badge 2x thumb

VIsma SPCS har kända problem med tjänsten DFSRS samt protokollen SMB2 och SMB3. (se t.ex. https://vismaspcs.se/produkter/systemkrav)

Har man installationen/databaserna installerade på en modernare Windows Server (2008+), som dessutom är domänkontrollant, kan det vara en del av förklaringen.

Rekommendationen från Visma har hittills varit åtgärder som inte är supportade eller rekommenderade av Microsoft, vilket så klart medför andra bekymmer.

Alternativen är att lära sig leva med ett långsamt system, sätta upp en egen server för Visma SPCS, där man kan optimera Windows Server för Visma SPCS utan negativa konsekvenser för andra program/serverfunktionalitet eller att Visma uppdaterar sitt program och sin databas till en modernare variant, som fungerar i kombination med moderna serveroperativsystem.

Finns det någon ny eller bättre lösning, tages den tacksamt emot.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.