Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nyfiken AB
MEDLEM

Knepig bokföring - har sålt en fastighet -eEkonomi

Hej!
Mitt AB har sålt ett småhus (220) inkl. hyresgäst, och jag har problem att bokföra detta. Mitt företag använder kontantmetoden (Eekonomi), och har bankkoppling till SEB. I dagsläget så är småhuset bokfört på 1113 byggnader på förvaltningsfastigheter, 1119 ackumulerade avskrivningar på byggnader, samt 1133 mark förvaltningsfastigheter. Detta har hänt:

Huset är sålt och hela köpeskillingen är insatt på företagskontot och syns i Eekonomi genom bankkoppling. Hela  köpeskillingen var först insatt hos på mäklarens, sedan överförd till företagskontot - Mäklaren tog ut sitt arvode genom avdrag på köpeskilling, för att krångla till allt ytterligare! Dock inga banklån eller liknande kopplade till affären som tur är.

Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig, hur jag ska gå till väga för att bokföra denna röra?! Ska fastigheten först ombokas från förvaltningsfastighet till lagerfastigheter - mm. eller hur går man till väga. och hur löser jag med att mäklaren dragit av arvode, nu när bankoppling visar upp ett belopp som är mindre än själva köpeskillingen? Uppskattar all hjälp jag kan få, då jag inte har en aning hur detta ska lösas! MÅNGA TACK! MVH
2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Nyfiken!

Jag tänker att du matchar bankhändelsen mot Övrig insättning/Egen konteringHär har min kollega Susan förklarat hur detta ska bokföras. 

Angående att du fått in ett lägre belopp än själva köpeskillingen; när du matchar händelsen så ligger beloppet du fått in på 1930 i debet. Kontera enligt tråden ovan och avsluta med att lägga till arvodet till mäklaren i kredit på konto 6050. 

Dessa ärenden kan ofta vara ganska komplexa och precis som min kollega Susan rekommenderar i tråden jag länkar till kan det vara en mycket god idé att kontakta en redovisningskonsult för att säkerställa att det blir korrekt.

Vi har ju även många stjärnor i forumet, kanske någon som kankomma till undsättning? 🙂

Lycka till!

Ha det fint!

Moa
Nyfiken AB
MEDLEM

Tack för ditt svar. Har läst mig till på annat håll hur jag ska bokföra själva försäljningen av just en förvaltningsfastighet. Det var inte speciellt knepigt trots allt. För dem som vill få en bra förklaring http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/forvaltningsfastigheter.aspx