Kommande reklamation

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Vi har en reklammation som kommer att göras i sommar. Kan vi redan nu boka upp en reserv för den kostnad det kommer att innebära för oss, eller måste man bokföra den när den sker?
Foto på Emma

Emma

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,370 poäng 10k badge 2x thumb
Du kan alltid boka upp i förväg bara du har ett trovärdigt underlag för bedömningen att ni får en framtida kostnad. Underlaget ska vara en del av verifikationen. Detta om du bokför enligt fakturametoden.
Foto på Emma

Emma

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb

Om reklamationens kostnad kommer till oss i form av en faktura från kunden?

Vår kund när nämligen mellanhand här och kommer att utföra arbetet. När det är klart faktureras vi för arbete & material.

Kan jag boka upp reserven som är minusintäkt och sedan vända deras faktura mot detta, eller finns det något kostandskonto som passar för reklamationer?

Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Jag är osäker på när det är en kommande reklamation, för i detta fallet gissar jag på att det berör nästa räkenskapsår? 

Här kan du i alla fall läsa om hur man generellt hanterar reklamationer men skulle vilja rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult i och med att det ligger så långt fram i tiden, särskilt om reklamationen hamnar på nästa räkenskapsår. 

Ha det gott!
/Sanna