Kommaseparering när man säljer till utlandet - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag säljer inte bara till svenska företag i sverige utan det förekommer att jag säljer till t.ex danmark. Det blir helt tokigt när priset visas för mina kunder då man sätter komma och punkter på andra ställen i danmark och i flera andra länder. Man kan råka riktigt illa ut om kunden hävdar att det ska kosta ett visst pris enligt fakturan man skickar ut från E-Ekonomi.

Borde finnas en funktion där man kan ändra det enkelt när man fakturerar utlandet.
Jag borde inte vara ensam om detta. Känns självklart att denna funktion ska finnas i ett ekonomisystem 2018.
Foto på Henrik

Henrik

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 0
  • 2
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Henrik!

Är fakturan fortfarande i SEK eller använder du en annan valuta? 

Jag förstår inte riktigt vad du menar. På en faktura till en kund i eEkonomi så använder du artiklar. Antingen har du angett ett pris på artikeln i registret eller anger du priset direkt på fakturan.
Du kan välja att ha fakturan i SEK eller annan valuta. Har du valt en annan valuta och plockar upp en artikel som det finns pris på så kommer beloppet att räknas om enligt valutakursen som är. 
Valutan ställs in på kunden. Har artikeln inget pris så får du själv ange priset. Längst ner till höger på fakturan ser du beloppet i den valuta du har valt på kunden. 

Var sätter du komma eller punkt? Pratar vi om priset på artikeln? 

Ge mig gärna ett exempel eller bifoga en bild på artikelraden där det blir fel och beskriv hur du tycker att det borde bli. 

/Sanna