Kommentarer i Stämpla

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Under bevakning
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag önskar att kommentarer som man skriver i Stämpla följer med in i löneprogrammet och på lönespecen. Mycket enklare för mig som löneadministratör att uppmärksamma sådant jag ska ta hänsyn till i lönearbetet. Hälsningar Lena
Foto på Leli

Leli

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 5
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Det hade varit helt lysande faktiskt!

Det hade under tiden tills vi får det varit fantastiskt om vår lönepersonal kunde se de kommentarer jag som Admin skriver in i Stämpla....

//Tina

Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Jag antar att det du menar här är att de kommentarer du gör som löneadministratör vill du även att de med attestansvar ska kunna se?
Foto på Joakim Loden

Hej.

De kommentarer du vill få med in i löneprogrammet, syftar du då på de kommentarer den anställde själv har gjort eller de kommentarer man kan lägga till som löneadministratör? Vill bara få klart för mig precis vad önskemålet innefattar.
Foto på Leli

Leli

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Hej igen!

Ser att jag borde ha förtydligat mitt önskemål. Som ett exempel kan nämnas att vi kan ta kompledigt eller semester när vi är sjuka. För att få med sjuktiden i statistiken måste medarbetarna registrera sjuk och lägga till en kommentar att de vill ta tiden i komp eller semester. Nästa steg är att jag manuellt justerar detta när jag lönebereder. Därför skulle det verkligen underlätta om kommentarerna läses in i lönekörningen så ser jag detta när jag förbereder och kan registrera så att det blir rätt. Visst kan jag gå in i Stämpla och gå igenom alla som registrerat sjuk för att se om det finns någon kommentar men det känns som ett onödigt moment.

/Lena

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej Joakim,

Jag är admin i stämpla. Någon annan gör lönerna.

Jag vill att den som gör lönerna ska kunna se anteckningar som är gjorda i Stämpla - oavsett vem som gjort dem - så att hon slipper fråga mig varje månad det finns tomma dagar.

Vi har nämligen ett arbetsschema som inte finns enligt Stämpla, så vi måste t ex lägga in semester, VAB etc med en kommentar och den kommentaren vill jag att den som gör lönerna ska se.

//Tina

Foto på Joakim Loden

Okej, och jag antar att detta är på en nivå som man inte vill visa för den anställda så det du saknar är en nivå av kommentarer mellan löneadministratörer egentligen där en löneadministratör kan kommentera så att övriga ser?
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Nej, det är den anställde som ska lägga in informationen :-). Alternativt maila uppgifter till mig som jag lägger in.

Sedan ska den som gör lönen - oavsett vilken funktion den personen har eller inte har i Stämpla kunna se den kommentaren.

I princip kan man säga att alla ska kunna kommentera och alla ska kunna läsa kommentarer.

Krångligt det här :-).

//Tina

Foto på Joakim Loden

Aha okej men då utgår jag från att de personerna som gör lönerna har sina egna inloggningar i löneprogrammet, då är de ju redan löneadministratörer förutsatt att ni har lagt in en e-post på deras användare i löneprogrammet under Arkiv - Användare och kan logga in och se alla kommentarer där.
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Nu har du tappat mig ytterligare ett steg...

Visst har de inloggning i Visma Lön, men vi inte hittat någonstans i Visma lön där man kan hitta kommentarerna från Stämpla... Var hittar man dem?

Foto på Joakim Loden

Nej jag menar att de då kan ha en inloggning som löneadministratör i stämpla så de kan se kommentarerna i stämpla likaväl som du kan eftersom du tidigare nämnde att de ofta kontaktar dig för att se dessa. Att få in kommentarer i lön finns ännu inget stöd för och det är ännu oklart om det är vägen vi vill gå för att underlätta detta problemet.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Aha, jag missförstod när du skrev "inloggningar i löneprogrammet"

Grejen är att de ska kunna se kommentarerna utan att vara admin i Stämpla.

För att komma tillbaka till trådskaparens önskemål tycker jag också att eftersom man importerar uppgifterna från Stämpla till Lön och sedan bearbetar dem i Lön, så borde man kunna se kommentarerna i Lön. Det är ju där man har nytta av dem.

Under tiden skulle det underlätta om kommentarerna fanns tillgängliga för alla att läsa i Stämpla.

Foto på Joakim Loden

Att skapa möjlighet att se kommentarerna i Stämpla utan att vara administratör är inte något vi ämnar att ändra då dessa kan innehålla känslig information om t ex anledning för sjukfrånvaro eller dylikt som endast de som hanterar lönerna samt den anställde själv ska kunna se. Men jag tackar för din input och så får vi ta med oss att se över hur vi kan förbättra hanteringen kring kommentarer generellt i framtiden.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Det föll mig inte in att man kunde vilja ha den typen av information i Stämpla, men om det används så kan jag ju förstå synpunkten... 

//Tina

Foto på Gabriella-ella

Gabriella-ella

• 156 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, varför inte göra så att Admin i Stämpla kan få välja själv via en kryssruta
ruta 1)
- visa kommentarer för alla
ruta 2)
- visa inte kommentarer för alla 

Jag håller för övrigt med alla ovanstående önskemål om att kommentarer ska kunna importeras från Stämpla till Lön. 

/ Löneråtta 
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej igen,

Jag ser nu att min kollega är löneadministratör i Stämpla. Hon kan ändå inte se kommentarerna i Stämpla. Det gör bara jag som är Admin för Mina Sidor.

Det måste väl ändå vara galet?  :-).

//Tina

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej igen,

Jag ser nu att min kollega är löneadministratör i Stämpla. Hon kan ändå inte se kommentarerna i Stämpla. Det gör bara jag som är Admin för Mina Sidor.

Det måste väl ändå vara galet?  :-).

//Tina

Foto på Joakim Loden

Hej Tina.

Jag ber om ursäkt för att svar har dröjt. Jag hade missat att denna tråden hade uppdaterats ytterligare. Som löneadministratör kan man alltid se kommentarerna i Stämpla så det kan inte stämma. Då är hon antingen inte löneadministratör eller så är det något annat missförstånd här. Om du vill får du maila mig uppgifter på joakim.loden@visma.com gällande vems inloggning det är som ska vara löneadministratör samt en detaljerad beskrivning av hur ni gör för att se kommentarerna så försöker vi reda ut det hela.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Ingen fara. Det har inte varit jätteprioriterat hos oss.

Vi har nu gjort en snabb test och grejen är den att eftersom våra killar inte har schemalagd arbetstid, så kan man inte lägga in t ex semester. Om man ska lägga in en kommentar till registrerad tid, så måste man först registrera tid. Moment 22 alltså.

Därför lägger vi in semester, vab etc under "minnesanteckning" och denna har jag nu förstått är personlig - SUCK!

//Tina

Foto på Joakim Loden

Ja det stämmer. Så egentligen är grunden att ni skulle vilja kunna lägga en kommentar som inte är kopplad till en registrering utan som står för sig själv? Det kan man ju tyvärr inte idag så det stämmer i så fall.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Det vi egentligen vill göra är att registrera frånvaro när arbetstiden är 8 timmar om dagen fast utan schema. Förstår inte varför det inte ska gå när det går i Lön 600.

Eftersom det inte går vill vi veta hur den anställde förväntas tala om för oss att han varit sjuk, utan att skicka ett separat mail som vi måste hålla reda på manuellt. Om vi varit 5 anställda hade detta inte varit ett problem, men nu är vi 65.

Alla tips är välkomna! :-)

//Tina

Foto på Joakim Loden

Okej då är jag med.

I dagsläget finns det tyvärr ingen smidig lösning på det utan att löneadministratören går in och lägger in arbetstid på de dagarna i förväg när schemat är satt, detta är dock inte så smidigt som det borde vara.

Vi arbetar på en ny version av Visma Stämpla där den här hanteringen är ett av våra fokusområden att förbättra. När den versionen är klar kan jag inte säga ännu då den innehåller många förbättringspunkter där hanteringen av oregelbundet schema är en av förbättringspunkterna.
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

När du säger "lägga in arbetstid i förväg" så menar du i Lön 600, eller hur.

Jag blir lite orolig när du säger oregelbundet schema. Våra säljare har helt regelbundet schema :-). De har 8 tim arbetsdag och får förlägga de 8 tim när de vill. Eller 10 tim om de känner för det, för att nästa dag arbeta 6 tim.De har alltid 8 tim avdrag vid t ex sjukdom.

När ni gör dessa förbättringar efterlyser vi då ett "schema" som säger 8 tim arbetsdag utan att man måste ha ett schema.

//Tina

Foto på Joakim Loden

Hej Tina.

När jag säger lägga in arbetstid i förväg så menar jag att man kan gå in och göra det i Visma Stämpla som löneadministratör via funktionen Ändra arbetstid. Vissa kunder arbetar då med att man t ex en vecka i taget lägger in den arbetstid man kommit överrens om med den anställde. Dels är det denna funktionen vi vill förenkla framöver.

Gällande din oro när jag säger oregelbundet schema så skulle jag säga att det du beskriver är exakt våran definition av ett oregelbundet schema.  Målet för oss med de förändringar vi planerar att göra här är att hantera anställda som inte har en känd tänkt arbetad tid för varje arbetsdag. Samt även slippa arbetsmomentet ovanför med att göra manuella ändringar av arbetstid för att vara frånvarande.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Tack Joakim,

Då är jag nöjd för tillfället :-)

//Tina

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.