Konsignation -eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, vi använder Visma eEkonomi samt Lagerkoll för order-/lagerhantering. 

Ibland gör vi konsignationsinköp (vi betalar vår leverantör 1ggr/månad för det vi sålt). Dvs, vi betalar inte en hel faktura utan vi betalar delar av en eller flera fakturor. Går detta att hantera på något sätt i Visma eEkonomi? 

Tacksam för  input!

Mvh
Johan
Foto på Johan

Johan

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,100 poäng 20k badge 2x thumb

Ni kan registrera fakturan som vanligt men sedan måste ni betala "manuellt" det belopp som är aktuellt varje månad och matcha den utbetalningen mot fakturan som då blir delbetald. Har ni aktiv bankkoppling så sätt Autogiro på leverantören.

Sedan får ni boka till och från inköpskontot (4xxx) till lager kontot (14xx) manuellt - om ni behöver det. Tänk då på att inte boka från ett 4xxx konto som har momskod (import) utan då använda 49xx konto (förändring lager)



Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.