Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontantinsats / 1a förhöjd hyra leasingbil med periodisering i 36 mån på konto 1386 och 17xx

Jag har skaffat leasingbil till mitt AB där jag använder eekonomi och kontantmetoden.

 
 

första kontantinsatsen  / 1a förhöjd hyra var på 32000 + moms 8000kr. eftersom jag får dra av halva momsen blir utgiften 36000kr och ingående moms 4000kr.

 
 

För mig så är 1a månaden jan 2018 och sista månaden dec 2020.

 
 

Jag valde att skapa en leverantörsfaktura först och bokade 

 
 

2440  -  Leverantörsskulder                                         KREDIT 40 000,00

 

2641  -  Debiterad ingående moms     DEBET 4 000,00

 

5615  -  Leasing av personbilar           DEBET 36 000,00

 
 

Sedan valde jag att bokföra fakturan som betald den 20180102 innan jag skapade periodiseringen enligt nedan.

 
 

Periodiseringen görs halvautomatiskt i eekonomi om man väljer åtgärd periodisera på en leverantörsfaktura eller manuell verifikation.

 
 

Första steget är att kostnadsposten på 36000kr i mitt fall från konto 5615 bokas till t ex 17xx/1386 konto och blir då förutbetald leasingavgift som sedan i periodiseringen  månadsvis (eller årsvis om man vill) bokas som kostnad på t ex konto 5615 - i mitt fall med 1000kr per månad (36000/36månader)

 
 

jag vill dock boka upp

24 månader /24000kr

på konto

 
1386 - Förutbetalda leasingavgifter, långfristig del
 

denna vill jag ska periodiseras på konto 5615 först dvs 1000kr bokas  i

månad 1 tom 24
 
 

och

12 månader/12000kr

på konto 

 
1720 - Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del
 

denna vill jag ska periodiseras på konto 5615 dvs 1000kr bokas i

månad 25 tom 36

.

 
 

Ovanstående del kommer ge korrekta värden på långfristiga och kortfristiga Förutbetalda leasingavgifter per automatik oavsett när jag kör en balansrapport / årsredovisning etc.

 
 

Nu kunde jag inte välja att periodisera leverantörsfakturan mot 2 konton (1720/1386) direkt, utan jag valde att periodisera 24000kr mot konto 1386 i 24 mån start 20180102 tom 20191202.

 
 

Det innebär att 12000 kr kvarstår att periodisera och för det så gjorde jag en manuell verifikation

 
 

5615  -  Leasing av personbilar           KREDIT 12 000,00

 

5615  -  Leasing av personbilar           DEBET   12 000,00

 
 

Detta för att jag då innan jag sparade denna verifikation kan klicka nere till vänster och välja periodisera och då välja DEBET posten/kontot ch välja konto 1720 och 12 månader med start 20200102.

 
 

Det som kvarstår nu är att gå till verifikationer och klicka på pilen i gröna knappen verifikation och välja "genomför periodisering"

 
 

man får då välja tom vilket datum man vill att eekonomi ska boka upp de förberedda periodiseringarna - jag valde tom 20191231

 

(

vilket gjorde att jag fick frågan skapa nästa bokföringsår

)

 

och sedan skapades 24 bokningar 1 per månad jan 2018 tom dec 2019   (posterna 2020 väntar jag med att genomföra periodiseringen för)

 
 

5615  -  Leasing av personbilar                                        DEBET    1 000,00

 

1386 - Förutbetalda leasingavgifter, långfristig del           KREDIT   1 000,00

 
 

jag kan nu gå in på transaktionsanalys och se dessa kostnader beroende på urval av datum och jag slipper? göra något vid avslut av året hoppas jag.

 
 

så detta är lite text för att jag ska komma ihåg vad jag gjorde och för att få kommentar om jag tänkte fel nånstans.

 
 
 

Fråga:

 

1) gör ovanstående att jag inte behöver göra nåt särskilt vid årsavslut avseende denna kostnad?

 
 

2) hur länge kan man vänta att genomföra periodisering för 2020 - kan jag göra det under 2019 även om det är "förberett" i jan 2018?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo den länken visar mycket grundinfo har tittat bland annat där innan jag bokförde, det står dock inget om långfristiga förutbetalda kostnader som ska redovisas korrekt i årsbokslut och om man lägger allt på 17xx så måste man hantera det vid varje årsbokslut och boka om.

Jag tror att jag har gjort bokföringsmässigt rätt i att fördela förutbetald leasingavgift på långsiktig (1386 24 mån) och resten (12mån) på 17xx kortfristig .

Mina frågor är mer om jag kommer behöva göra nåt i eekonomi vid årsskifte och om mitt sätt underlättar så att allt är korrekt varje månad om man tar ut en balansrapport.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har inte hört talas om det att man brukar dela upp leasingen på två olika balanskonton eftersom att det påverkar samma del i bokföringen. Jag ser dock inget fel i det och jag har även själv testat det i mitt program och tycker att det ser okej ut. Som svar på fråga 1 så skulle jag säga att du inte behöver göra något mer vid bokslutet än att kontrollera balansräkningen så att det ser korrekt ut. 

Som svar på fråga 2 så finns periodiseringen planerade eftersom det är förberett i januari 2018. Precis som den första gången du genomför periodiseringarna så kommer du att få en fråga om att skapa upp ett nytt räkenskapsår när du väljer att genomföra periodiseringarna för 2020. Du kan välja att genomföra periodiseringarna när du själv vill och jag skulle även här rekommendera dig att kontrollera balansräkningen så att det ser korrekt ut. 

Du kan även jämföra det med tråden: Bokföra leasingbil, för en Enskild Firma - eEkonomi där min kollega Per har skrivit hur bokföringen av en leasingbil samt hur periodiseringen kan se ut. 
Hoppas svaret hjälpte dig och om du har några fortsatta funderingar så får du gärna återkomma i tråden. 

Mvh. Theodor