Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontantköp av lätt lastbil

Jag har köpt en lätt lastbil kontant av privatperson , 56 000 kr + moms ( Tot 70.000kr)
Hur bokför jag det ? Är helt grön på detta . Drar man allt direkt , tänker på moms osv 
Tacksam om ni lägger ut ett bokningsexempel så jag gör rätt . Har en enskild firma (kontantmetoden)
Tacksam för snabbt svar 

10 SVAR 10
Göran A
UTFORSKARE

Först måste du kolla om säljaren är momsregistrerade och därför har rätt att ta ut moms (du skrev privatperson) skall framgå av faktura /kvitto med momsregistrerade.nr
Är det så att det skall utgå moms kommer nästa fråga om du har rätt att lyfta av momsen. Detta gäller oavsett hur bilen är regad. Är det en bil över 3500 kilo eller separat förarhytt bokför du momsen på momskontot och bilen på 1240. Har du inte rätt att lyftaav momsen bokför du hela summan på konto 1240
Thomas51
CHAMPION

Du måste även kontrollera om säljaren hade rätt att dra av momsen vid sitt inköp. Hade hen inte det så ska det inte vara någon moms vid denna försäljning. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok men om jag skall boka 70000kr utan moms. Hur bokar jag då och vilka konto. Drar man allt direkt eller hur lägger jag upp det. Eftersom den redan är helt betald , tänkte på avskrivningar som nämns ofta på 5 år. Skall jag göra det även om den är betald. Tacksam för hjälp. Får ont i magen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Säljaren hade då enskild firma men bilen låg på han privat, alltså inte i hans firma. Vad jag förstår då kan jag inte dra moms heller. Kan du hjälpa mig hur jag bokar då och vilka konto. Tack på förhand

Då bokar du upp hela summan på 1240 och sedan gör du avskrivningar vid bokslutet alt. om du inte ska ha bilen i firman utan privat blir det ett eget uttag av summan på 2013
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm avskrivningar hur gör jag det eller har aldrig gjort det. Kan du tipsa mig är du snäll
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är en seperat förarhytt. Vw Pickup Eh 1.9. Alltså flak-kapell för sig själv Skattevikt 2800kg.
Göran A
UTFORSKARE

Då borde momsen vara avdragsgill dvs bilen på 1240 debet momsen på 2641 debet och hela summan på 1930 kredit
Fd medlem
Inte tillämpbar

@Goran. Momsen kan ALDRIG vara avdragsgill när bilen köps av en privatperson.
Och om jag förstått det rätt så är momsen i princip bara avdragsgill ifall säljaren är en bilfirma samt att bilen antingen har en totalvikt över 3500Kg eller har en sepparat förarhytt.

Håller helt med dig det var ju det jag skrev att det skulle kollas upp om säljaren var momsregistrerade /kan han ju inte vara som privatperson men mycket väl om han driver enskild näringsverksamhet och haft bilen i sin enskilda firma/och bilen uppfyllde kraven för avdrag /3500 kilo eller separat förarhytt. Läs tidigare i tråden - mitt första inlägg