Kontantmetoden och leverantörsfakturor över årskiftet - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Ja jag har läst supporten tips under nästan samma rubrik och att mina hyresavier som som i början av december men ska betalas i janurari och februari  bokförs per den 31/12 med automatik . Men de verkar ju betyda att hyrorna för jan och feb hamnar på decembers resultat. OCh det står inget om det i den beskrivningen från supporten. Då jag betalar min skatt varje månad utefter resultat månaden innan så blir det missvisande. Jag får ju en hyreskostand p 18 000 istället för 6000 i december. 

Hur ska jag göra. Tyvärr såg jag inte det och har redan betalat in skatt för december och gjort momsrapporten för december också ........ 

Foto på Lotta

Lotta

• 5,044 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,706 poäng 50k badge 2x thumb
En manuell bokföringsorder där du debiterar konto 1710 förutbetalda hyror ochvkrediterar konto 5010 med den hyra som ska redovisas 2018 hjälper om inget annat.

Mikael
Foto på Lotta

Lotta

Ja men det står inte i deras beskrivning utan där står det att man inte behöver göra någoting alls mer än just det som står. Och det vore ju väldigt bra om detta hade stått......  Och sen ... .ska man vända på det när det är dags att betala hyran eller hur funkar det?  Fast dom är ju inte betalda. Dom betalas i januari och februari? 
(Redigerad)

mikael pettersson

Ja just precis

I januari 
krediterar du 1710 med beloppet för januari hyran oco
Debiterar 5010 och

debiterar 2440 leverantörsskulder och
krediterar bankkontot när betalning sker.

I februari gör du lika.

Mikael
Foto på Lotta

Lotta

Hur ska man komma ihåg sånt? :D 
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,408 poäng 5k badge 2x thumb
Det är lite speciella regler när det gäller just hyra och jag tror inte att Visma har någon bra lösning för detta än. Att periodisera kostnaden är inga problem, gör bara som Mikael skriver. Men egentligen så får du ju inte dra av momsen förrän betalning skett när det gäller just hyror. Jag har ett flertal kunder med liknande problem men gällande kundfakturor istället. Kanske ett tips till Visma att när man använder konto 5010 (och 3911-3912) så ska man automatiskt få upp rutor för att fylla i perioden hyran avser och så kan programmet se till att både momsen och kostnaden/intäkten hamnar på rätt period.

Mvh

Lovisa
Foto på Lotta

Lotta

Aj då... ... Det borde kanske stått i förklaringen att gäller det hyror så får man göra på ett annat sätt då .... 
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,408 poäng 5k badge 2x thumb
Ja, det är mer att tänka på än man tror när det gäller bokföring... Visma är ett bra program men det det kan vara ganska komplext så lite hjälp kan vara bra att ta i samband med bokslut så att man vet att det blir korrekt.

Mvh

Lovisa

mikael pettersson

Nu har du gjort det för första gången, så småningom blir det rutin :)

Mikael

mikael pettersson

Ja 
Vi finns här för dig :)
Foto på Lotta

Lotta

Då får du hjälpa mig med den här frågan också, vilka datum ska jag använd på den nya verifikationen? De som gäller januari och februari hyrorna..... j

mikael pettersson

Betaldagen kan du låta styra och boka om från 1710 samma dag.

Mikael
Foto på Lotta

Lotta

okey så 31/1 för januari då tex och det är bara summan exkl moms jag ska räkna med i beloppet?  jag vill inte göra fel och strula till det här ... 
(Redigerad)

mikael pettersson

Ja
t ex, vilken datum som helst i januari placerar hyreskostnaden i rätt månad.

Mikael