Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maskinboden
MEDLEM

Kontantnota för kortbetalningar

Jag skulle vilja ha en funktion som gör att jag kan ändra Kontantnotorna lätt till om det är en kontant eller kort betalning.
I dagsläget hamnar alla kontantnotor automatikskt i konto 1910, men får man en kortbetalning och vill skriva ut ett fint och prydligt kvitto så ska det hamna i 1930.

Jag vet att det går att manuellt gå in på flik 3 i Kortläget i visma, men det är lätt att glömma det steget.

Men om man kunde välja att skapa en Kontantnota för kortdragningar eller att det fanns i betalningsvillkoren/betalningsalternativ i Kortläget på kontantnotor så man kunde välja lite lättare och snabbare, skulle det underlätta mycket.

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Jag rekommenderar att du skapar betalningsvillkor som heter KORT och det sätter du mot 0 dagar netto.

Fördelen med denna variant är att du sen kan "pricka av" betalningen när den fysiskt kommer in på ditt bankkonto.

Samma sak gäller om du använder dig av SWISH.

Då kan du sen få in alla betalningar på rätt datum och när du gör avstämningar mot banken sen blir det lättare att följa.

Davor P
KenArd
CHAMPION

Hej,
Jag håller med Maskinboden. Det skulle kunna lösas enkelt med att betalningsvillkoret inte var låst på kontantnotor som är fallet nu. Villkor kontant är knutet till 1910 och väljer man kort så är det knutit till 1930.

MVH

Kenneth

Men när du får betalt via ett kort eller Swish så hamnar ju pengarna inte i kassan utan på ett konto i din bank. Då bör ju konto 1930 användas anser jag.

Sen håller jag dock med om synpunkten att det borde gå att välja kortbetalning och då få det mot konto 1930 istället för 1930.

Det tar ju även en bankdag innan du kommer åt pengarna vid kortbetalning och då stämmer inte datumet vid avstämning.


Davor P.

Hej

Man lämnar väl inte ut ett kontantkvitto med mindre än att man har fått bekräftelse på att betalningen gått igenom, både på kort och Swish. Då måste man ju kunna välja kort/Swish som betalmetod i kontantnotan.

Att sen avstämningen blir på transaktionsdag istället för att datum skall stämma får man bortse ifrån.

Håkan

Betalmetoden är en sak, men helt fysiskt hamnar pengarna på ett bankkonto och inte i kassalådan.

Av den anledningen är jag personligen skeptisk till att använda kassakontot 1910 som "betalningsmottagare"....

Davor

Jo, det är däför vi vill ha fler betalmetoder

Full förståelse för ditt resonemang, men så länge jag inte fysiskt kan "klämma på" slantarna hör de inte hemma i kassan utan på banken där de rent fysiskt hamnar.