Kontering avseende konto 2420 -Visma Compact 3000

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Kund nummer 1 betalade in 290 kronor för mycket på en faktura, så jag bokförde beloppet på 2420.
På nästa faktura gjorde jag ett avdrag, så nu när jag ska boka bort summan undrar jag vilket motkonto jag ska använda mig av?

Kund nummer 2 (det blir säkert samma lösning som ovan) betalade en faktura två gånger, så jag bokförde 13.500 kronor på detta konto. I dag fakturerade jag samma belopp och ska nu få bort även denna summa från konto 2420, men funderar på motkontot även här.

Foto på Veronica

Veronica

• 896 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Om jag har förstått din fråga rätt måste du ju boka mot kundfordringar.
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Du får ju göra det som en kundinbetalning men boka mot konto 2420 där du bokat upp differensen. så som Burbage säger så blir det ju kundfodringar (1510 och 2420)

/Marie

Hej!
Måste börja med att ställa frågan först är om du öppet redovisade avdraget på fakturan. *Gjordes detta vilket konto nummer användes då på den artikelraden Borde vara 2420 i ditt fall.

I alternativ två tycker jag det blir enklare om du återbetalar beloppet till kunden istället. Då bokar du bara bort utbetalningen mot konto 2420.

Annars får du göra en inbetalning på beloppet gentemot den nya fakturan. Det kan ju då bli en restsumma kvar att betala eller att fortsätta avräkna mot. Vilket är fullt möjligt att göra. Men mitt tips är att som regel använda dig av återbetalning för att få en snygg och ren kundreskontra.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult En liten byrå som kan utföra stordåd med dina siffror.
Tel 0770 33 9925
Foto på Veronica

Veronica

Jag brukar i regel återbetala så fort någon gjort en dubbelinbetalning exempelvis, men i de här fallen hade mina kollegor kommit överens med kunderna att vi skulle göra på detta viset, så det fick bli så :).

Tomas:
Chefen som gjorde fakturan för avdraget med 290 kronor satte den som en egen post med samma artikelnummer som för tjänsten han utförde.
Ok då vet jag hur vi skall hantera resten på 2420. Den bokar du bort mot det konto som användes på artikelraden. Hoppas att Chefen tog hänsyn till att moms fanns med i beloppet. Blir det en diff. så och den inte är på flera hundra lappar kan du boka bort det på ett kostnadskonto t.e.x. 4010
Allt för att din momsredovisning skall stämma i redovisningen. 

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på Veronica

Veronica

Jag ska ordna detta på måndag morgon - tack för hjälpen och trevlig helg! =)
Trevlig helg själv.
Jag försöker hjälpa till så gott jag kan. 
Tomas