Konteringsfråga inköp från annat EU-land, Collector/Mondido - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
Mitt nystarade företag säljer sportutrusning via webshop. Har någrakonteringsfrågor som någon gärna får hjälpa mig med :)

1. Vissa av våra inköp gör vi från EU-länder, andra ifrån Sverige. Jag harhittils bokfört alla inköp på 1460 Varulager oavsett varifrån inköpen är gjordaifrån. När jag sedan säljer så vill jag bokföra varukostnaden, vilka konton börjag använda för svenska respektive EU-inköp? Vilken skillnad gör detta i VISMA(finns ju en del momskoder). Jag bokför ju momsen när gjort inköpen frånEU-land på 2615 och 2645 (samma belopp). Hoppas det inte blir något strul medmomsrapporten.

2. Vi har satt upp betallösning Collector/Mondido så att Collector genererar enfaktura till kunden som köper av oss. Collector betalar oss sedan dagen efterförsäljning, sätter över pengar på vårt konto där de dragit av ett visst beloppbaserat på hur stor försäljningen varit. Hur ska jag bokföra detta? Måste jag göradetta i två steg eftersom pengarna kommer dagen efter själva försäljningen?

Jag funderar om det är ok att göra det så här i ett steg:
Försäljningsbelopp är 4778 kr inkl. moms (3822,40 kr + 955,60 moms).
Beloppet som mondido tar är 1,89% av försäljningspriset + 11 kr pertransaktion, total 101,30 kr plus moms 25,33 kr.
Har valt att bokföra alla inköp som varulager (tillgångskonto) och sedan minskalagret vid försäljning och samtidigt knacka in den faktiska varukostnaden (sefråga 1).

3001Försäljning                          Kredit3 822,40
2611 Ingående moms               Kredit955,60
6064 Factoring                             Debet101,30
2641 Ingående moms               Debet  25,33
1930 Företagskonto                  Debet4 651,37
1460 Varulager                            Kredit2 160,00
4010 Varukostnad                      Debet2 160,00                    

3. Collector skickade en faktura till oss för arbetet att få igång tjänsten ivår webshop (3196 kr exkl. moms), vilket konto ska jag bokföra detta på? Jagvill särskilja denna avgift från den löpande ovan.

Tack och med vänlig hälsning Per
Foto på Per

Per

• 200 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag rekommenderar dig att kika i denna tråd. Där finns svaret på dina frågor :)

Ha det gott!
Foto på Per

Per

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Sofia! Tack så mycket för ditt svar :)

Mvh Per

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.