Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konteringsfråga Valuta, Testförsäljning och Shopify

Konteringsfråga Valuta,  Testförsäljning och Shopify

Hej!
Mitt nystarade företag säljer sportutrusning via webshop och bokför i eEkonomi. Har någrakonteringsfrågor som någon gärna får hjälpa mig med 🙂

1. När vi gör inköp i Euro och Danska kronor så lägger jag upp en leverantörsskuldutifrån avista-kursen här: https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/

När betalningen går iväg jämför jag den kurs som SEBskriver på utdraget mot avista-kursen för samma dag. Den skiljer sig då åt endel då den alltid är högre hos SEB. Detta gör att jag får ganska storavalutadiffar även om kursen inte ändrat sig nämnvärt. Antar SEB gör något extrapåslag? Eftersom detta inte känns rätt så borde jag på något sätt manipuleraavistakursen så att den kan motsvara det som jag sedan får betala? Hur bör jaggå tillväga här?

2. När vi startade så gjorde vi en testförsäljing. Kunden vi testade med varmin kompanjon och han fick sedan pengarna åter. Hur ska jag bokföra detta? Börjag bokföra som en vanlig försäljning i kredit och sedan debitera den närpengarna gick tillbaka. Vill gärna särskilja detta från riktig försäljning sånågot annat konto som rekommenderas? Måste jag lägga med momskonto på detta?

3. Facebook -reklam bokför jag så här. Bör jag bokföra shopify (konstnaden föratt ha webshopen) på samma sätt med skillnaden att jag istället kör konto 6542- Shopify webshop (egenupplagt)? Facebook går mot Irland medans Shopify verkarvara Kanadensiskt.

1930 Företagskonto                        415,72 (Kredit)
5911 Annonsering Facebook           415,72 Debet)                           
2614 Utg. moms omvänd skattskyld.25 %        103,93 (Debet)
2645 - Beräknad ing. moms på förvärv från utlandet 103,93 (Kredit)                           

 Mvh Per

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per!

 

Du skriver att du lägger upp en leverantörsskuld, hur gör du detta rent tekniskt i programmet?

Vår rekommendation är att använda Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura.

När du skapar en faktura till en leverantör med ett annat land och valuta kommer programmet hjälpa dig väldigt långt på traven 🙂

Valutan hämtas även varje dag från ECB (Europeiska Centralbanken). Den hämtas inte från bankerna, och kan därför skilja sig mot det ni ser hos dem.

Vill man istället ange en egen kurs kan man enkelt göra det direkt inne på leverantörsfakturan man skapar. När du betalar fakturan genom att matcha den under kassa- och bankhändelser via ditt företagskonto (eller annat önskat konto) bokas valutadifferensen.

 

Om SEB gör något extra påslag eller så är svårt att veta, kontrollera det direkt med dem.

 

Gällande din fråga om testförsäljningen kan du bokföra helt tvärt om med samma belopp som du gjorde vid första försäljningen. Detta för att försäljningen skall nollas.

Om ni skapade en faktura under Försäljning - Kundfakturor kan du skapa en kreditfaktura som du betalar på samma datum som återbetalningen gjorde. Detta för att det blir snyggt överblickat på Försäljning om du har krediten tillsammans med fakturan 🙂

 

Slutligen tycker jag att smartast är att använda Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura

där också. Som jag nämnde i första svaret så sköter programmet så mycket åt dig och de andra fakturorna kommer konteras automatiskt med samma konton (som den första) så att du slipper knappa allt manuellt. Så mycket effektivare!

Väj land och valuta så hjälper programmet dig. Läs mer i vår forumtråd Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU så får du en bra överblick över hur hanteringen av momsen ser ut vid inköpt av varor och tjänster utanför EU.

 

Men snabbt svarat så ser det mest korrekt ut, dock ska 2614 vara i kredit och 2645 i debet.

 

Ha det gott!

/Sofia 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sofia!

Tack så mycket för god hjälp 🙂

Mvh Per